بازرگانی

نمایشگاهی درباره جنگ افغانستان در روسیه گشایش یافت

یک نمایشگاه با عنوان «افغانستان: روایت‌ شجاعت» جمعه،۲۴ دلو، در موزیم-پانورامای نبرد استالینگراد در روسیه گشایش یافت.

این نمایشگاه به مناسبت «روز یادبود شهروندان روسیه که خارج از کشور انجام وظیفه کرده‌اند» برگزار شده است.

به گفته اداره مطبوعاتی این موزیم، نمایشگاه به ساکنان شهر ولگوگراد و مناطق اطراف آن اختصاص دارد که در جریان جنگ افغانستان در دهه ۱۹۸۰ میلادی در صفوف ارتش شوروی حضور داشتند.

در این نمایشگاه عکس‌ها، اسناد، وسایل شخصی و نشان‌های نظامی این افراد به نمایش گذاشته شده است.

بر اساس این گزارش، نمونه‌هایی از سلاح‌ها و تجهیزات نظامی مورد استفاده سربازان شوروی در آن دوره نیز در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد.

برگزارکنندگان هدف از این نمایشگاه را حفظ یاد و خاطره شرکت‌کنندگان در آن جنگ عنوان کرده‌اند.

این نمایشگاه برای دو ماه به روی عموم باز خواهد بود.

اتحاد جماهیر شوروی در دسمبر ۱۹۷۹ نیروهای نظامی خود را به افغانستان اعزام کرد؛ جنگی که نزدیک به ۱۰ سال ادامه یافت و به یکی از طولانی‌ترین و پرهزینه‌ترین درگیری‌های خارجی شوروی تبدیل شد.
این جنگ با خروج نیروهای شوروی در فبروری ۱۹۸۹ پایان یافت، اما پیامدهای سیاسی، نظامی و اجتماعی آن همچنان در روسیه و افغانستان موضوع بحث و بازخوانی تاریخی است.