مهاجرت

بیش از ۷۰۰۰ شهروند کشور در یک ماه گذشته در پاکستان بازداشت شده‌اند

عکس از گشت پولیس پاکستان برای بازداشت مهاجران در منطقه «فیصل تاون» اسلام‌آباد

سازمان جهانی مهاجرت و کمیشنری عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در یک گزارش مشترک گفته‌اند که در جریان یک ماه گذشته، بیش از ۷ هزار شهروند افغانستان در پاکستان بازداشت شده‌اند؛ بازداشت‌هایی که عمدتاً افراد فاقد مدرک اقامتی را هدف قرار داده است.

بر بنیاد این گزارش، بیش از ۹۵ درصد بازداشت‌شدگان را دارندگان کارت شهروندی (ای‌سی‌سی) و مهاجران بدون مدرک تشکیل می‌دهند و تنها ۵ درصد از بازداشت‌شدگان دارای کارت مهاجرتی (پی‌اوآر) بوده‌اند. بر اساس آمار ارائه‌شده، پاکستان در ماه جنوری سال روان میلادی ۶۲۰۰ مهاجر بدون مدرک و ۷۴۰ تن از دارندگان کارت مهاجرتی را بازداشت کرده است.

گزارش نشان می‌دهد که ایالت بلوچستان بیشترین شمار بازداشت‌شدگان را به خود اختصاص داده است؛ جایی که ۳ هزار و ۷۱۳ شهروند افغانستان بازداشت شده‌اند. پس از آن، اسلام‌آباد با ۱ هزار و ۵۲۸ مورد بازداشت در جایگاه دوم قرار دارد.

بر اساس تفکیک جغرافیایی، آمار بازداشت‌ها چنین است: بلوچستان با ۵۳ درصد، اسلام‌آباد ۲۲ درصد، خیبرپختونخوا ۱۱ درصد، سند ۸ درصد و پنجاب ۶ درصد از کل بازداشت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

در همین حال، گزارش می‌افزاید که در یک ماه نخست سال جاری میلادی، بیش از ۷۷ هزار شهروند افغانستان از پاکستان به کشورشان بازگشته‌اند که نزدیک به ۷ هزار تن از آنان به‌گونه اجباری اخراج شده‌اند.

به گفته نهادهای تهیه‌کننده این گزارش، ۹۵ درصد از بازگشت‌کنندگان دلیل ترک محل زندگی خود را «ترس از بازداشت» عنوان کرده‌اند.

بر اساس همین گزارش، در یازده ماه گذشته بیش از یک میلیون و ۱۵۵ هزار شهروند کشور از پاکستان به افغانستان بازگشته‌اند که حدود ۱۵۸ هزار تن از آنان به‌صورت اجباری اخراج شده‌اند.

برخی از شهروندان افغانستان مقیم پاکستان، وضعیت کنونی زندگی خود را نگران‌کننده توصیف می‌کنند. یکی از مهاجران گفت که به دلیل شدت گرفتن بازداشت‌ها و توقف تمدید ویزه، امکان بازگشت به افغانستان را ندارد و از نهادهای بین‌المللی و دولت پاکستان خواست برای مهاجران ناچار، زمینه اقامت قانونی فراهم شود.

مهاجر دیگری نیز گفت که شهروندان افغانستان در پاکستان درگیر مسائل سیاسی نیستند و تنها به دنبال آینده‌ای امن برای خود و فرزندان‌شان هستند. او افزود که بسیاری از مهاجران همه دارایی‌های خود را از دست داده و با امکانات محدود به زندگی ادامه می‌دهند و خواهان برخورد انسانی‌تر با مهاجران هستند.

پاکستان روند اخراج مهاجران افغانستان را در سه مرحله دنبال کرده است. با این حال، پس از درگیری‌های مرزی میان طالبان و ارتش پاکستان، مقام‌های پاکستانی دستور اخراج فوری و گسترده شهروندان افغانستان را صادر کردند.

هم‌زمان با این تصمیم، تمدید ویزه برای مهاجران افغانستان متوقف شده و مقام‌های پاکستان تأکید کرده‌اند که هیچ فرد یا نهادی حق پناه دادن به مهاجران بدون ویزه را ندارد. بر اساس این دستور، تمامی افرادی که بدون مجوز در این کشور حضور دارند، باید پاکستان را ترک کنند.