منابع محلی از شهر مزارشریف، مرکز ولایت بلخ، به آمو گفتهاند که محتسبان امر به معروف طالبان یک کارمند تلویزیون آرزو را بازداشت، اما پس از چند ساعت دوباره او را آزاد کردند.
به گفته منابع، طالبان این کارمند رسانهای را روز گذشته (جمعه، ۱۷ دلو) از ساحه چهارراه سنچارکی، در دروازه شرقی روضه، بازداشت کردند.
منابع به دلایل امنیتی نامی از این کارمند تلویزیون آرزو نبرده؛ اما افزودهاند که طالبان او را با پا درمیانی برخی از نهادها آزاد کردهاند.
تاکنون دلیل بازداشت این کارمند رسانهای روشن نیست و طالبان نیز در این باره چیزی نگفتهاند.
طالبان پس از بازگشت به قدرت محدودیتها و سانسور شدیدی بر فعالیتهای رسانهای و خبرنگاران در کشور وضع کردهاند.
شماری از نهادهای مدافع حقوق خبرنگاران و حامیان رسانهها گفتهاند که طالبان رسانههای داخلی در کشور را به «ابزاری برای تبلیغات حاکمیت» شان تبدیل کرده و آزادی بیان را به شدت سرکوب کردهاند.
پیش از این مرکز خبرنگاران افغانستان در گزارش سالانه خود گفت که میزان سانسور، تهدید و خشونت در برابر رسانهها از سوی طالبان در سال ۲۰۲۵ نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد افزایش یافته است.
این نهاد همچنین از ثبت ۲۰۵ مورد خشونت و نقض حقوق رسانهها در سراسر کشور خبر داده است.
یافتههای این مرکز نشان میدهند که پنج خبرنگار تا پایان سال ۲۰۲۵ همچنان در زندانهای طالبان بهسر میبرند.
بر بنیاد یافتههای آمو در سال ۲۰۲۵ طالبان با عملی کردن ماده هفدهم قانون وزارت امر به معروف و نهی از منکر، نشر تصویر زندهجان را در ۱۶ ولایت کشور نیز منع کردهاند.
