افغانستان

خانواده زندانی امریکایی: بیش از یک سال است که دنیس کویل بدون اتهام در زندان طالبان نگه‌داری می‌شود

اتحاد خبری کنگره کلرادو گزارش داده است که خانواده دنیس کویل، شهروند ۶۴ ساله از ایالت کلرادو، می‌گویند او بیش از یک سال است بدون طرح هیچ اتهام رسمی در زندان طالبان در افغانستان نگه‌داری می‌شود.

دنیس کویل، زبان‌شناس و پژوهشگر، حدود دو دهه هر از گاهی در افغانستان فعالیت داشته و هنگام بازداشت در کابل کار می‌کرد.

به گفته خانواده‌اش، او توسط نیروهای استخبارات طالبان بازداشت شده و بیشتر این مدت را در شرایط شبیه به سلول انفرادی سپری کرده است.

مولی لانگ، خواهر دنیس کویل، می‌گوید که برادرش فردی دلسوز بوده و از دانش و توانایی‌های خود برای کمک به جوامعی استفاده می‌کرد که در شرایط دشوار زندگی می‌کنند.

او تأکید کرده است که کویل هیچ‌گاه به فعالیت مجرمانه متهم نشده است.

به گفته خانواده، نخستین نشانه نگران‌کننده در ۲۷ جنوری ۲۰۲۵ و پس از قطع ناگهانی تماس‌های دنیس با خانواده‌اش ظاهر شد.

پس از آن، ارتباط خانواده با او به‌طور کامل قطع شد و تنها شش ماه بعد، نامه‌ای از دنیس کویل دریافت کردند.

خانواده برای نخستین‌بار نه ماه پس از بازداشت، صدای او را شنیدند.

مولی لانگ می‌گوید پیگیری این پرونده برای خانواده‌شان، به‌ویژه برای مادر ۸۳ ساله آن‌ها، از نظر روحی بسیار سنگین بوده است.

به گفته او، گذشت زمان به زیان این خانواده تمام می‌شود و نگرانی‌ها درباره وضعیت دنیس کویل افزایش یافته است.

خانواده کویل در ماه‌های اخیر تصمیم گرفته‌اند درباره بازداشت او به‌صورت علنی صحبت کنند؛ اقدامی که به گفته آن‌ها با وجود نگرانی از پیامدهای احتمالی، با هدف افزایش فشار برای آزادی دنیس انجام شده است.

در پی این تلاش‌ها، وزارت خارجه ایالات متحده دنیس کویل را طبق قانون لوینسون، «به ناحق بازداشت‌شده» اعلام کرده است.

دونالد ترمپ، رییس‌جمهور امریکا، نیز در واکنش به این پرونده گفته است که واشنگتن در صورت بی‌گناه بودن کویل، موضعی قاطع اتخاذ خواهد کرد.

یک مقام کاخ سفید گفته است که دولت امریکا «بی‌وقفه» برای بازگرداندن دنیس کویل به کشور تلاش می‌کند.

خانواده کویل همچنین از حمایت نمایندگان محلی و فدرال، از جمله اعضای کنگره و سناتورهای ایالت کلرادو، قدردانی کرده و می‌گویند این حمایت‌ها باعث شده پرونده دنیس کویل به‌عنوان یک موضوع انسانی و فوری در سطح دولت فدرال پیگیری شود.

پیش از این نیویورک تایمز به نقل از سه منبع گزارش داده بود که طالبان در مذاکرات محرمانه با مقام‌های امریکایی گفته‌اند که آماده‌اند دو زندانی امریکایی را «هرچه زودتر» آزاد کنند، اما اداره ترمپ تأکید دارد که آزادی هرگونه توافق باید مشروط به رهایی سه شهروند امریکایی باشد.

بر بنیاد این گزارش، این اختلاف مذاکرات محرمانه میان طالبان و امریکا را به بن‌بست کشانده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در گفتگو با این روزنامه ادعا کرده است که طالبان تنها دو شهروند امریکایی را در اختیار دارند و آمادگی دارند آنان را آزاد کنند.

او تأکید کرده که سرنوشت محمد رحیم، آخرین شهروند افغانستان زندانی در گوانتانامو، باید در هر توافقی با ایالات متحده روشن شود.