رسانههای هند گزارش دادهاند که در «بودجه اتحادیه هند» برای سال مالی آینده، میزان بودجه کمکهای توسعهای برای افغانستان افزایش یافته است.
به گزارش ویون نیوز، این اقدام در چارچوب سیاست «همسایه در اولویت» دهلینو و در بحبوحه تحولات منطقهای انجام شده است.
بر اساس جزئیات بودجه اتحادیه ۲۰۲۶، دولت هند کمکهای توسعهای خود را به شماری از کشورهای همسایه از جمله افغانستان، مغولستان، نیپال و سریلانکا افزایش داده است.
با این حال بودجه اختصاصیافته به برخی کشورها از جمله بنگلادش، مالدیو و میانمار کاهش یافته است.
افزایش بودجه اختصاصیافته به افغانستان نشان میدهد که هند پروژههای توسعهای بیشتری را برای این کشور در دست اجرا دارد.
این در حالی است که روابط میان هند و طالبان در ماههای اخیر گسترش یافته است.
سال گذشته، هند سطح مأموریت خود در کابل را به سفارت ارتقا داد و در ماه جنوری نیز افغانستان یک دیپلمات جدید در دهلینو معرفی کرد.
در همین بودجه، نیپال ۸۰۰ کرور روپیه دریافت میکند که نسبت به سال گذشته ۱۰۰ کرور روپیه افزایش یافته و سریلانکا نیز با افزایش مشابه، ۴۰۰ کرور روپیه بودجه دریافت کرده است.
همچنین بودجه اختصاصیافته به مغولستان از ۵ کرور روپیه به ۲۵ کرور روپیه افزایش یافته است.
از سویی هم تخصیص بودجه به بنگلادش کاهش یافته و گزارشها نشان میدهد که از مجموع بودجه پیشبینیشده برای این کشور در سال گذشته، تنها بخش محدودی جذب شده است.
براساس این گزارش، بودجه کلی وزارت امور خارجه هند با افزایش اندک به ۲۲ هزار و ۱۱۸.۹۷ کرور روپیه رسیده است که در مقایسه با سال گذشته، رشد محدودی را نشان میدهد.
