غرب آسیا

ترمپ: هدف امریکا گفت‌وگو با ایران است

دونالد ترمپ رئيس جمهور ایالات متحده. آرشیف

دونالد ترمپ، رئیس‌جمهور امریکا، می‌گوید واشنگتن در قبال ایران بر مسیر گفت‌وگو تمرکز دارد و امیدوار است این مذاکرات به نتیجه برسد.

آقای ترمپ روز شنبه، ۱۱ دلو، در گفت‌وگو با شبکه فاکس‌نیوز گفت: «برنامه این است که ایران با ما وارد مذاکره شود و ببینیم آیا می‌توانیم به نتیجه‌ای برسیم یا نه؛ در غیر این صورت خواهیم دید چه اتفاقی رخ می‌دهد.»

رئیس‌جمهور امریکا همچنین با اشاره به حضور نظامی این کشور افزود که ایالات متحده «ناوگان بزرگی» را به منطقه اعزام کرده است؛ ناوگانی که به گفته او از نظر اندازه بزرگ‌تر از گذشته است و بخشی از آن همچنان در نزدیکی ونزوئلا حضور دارد.

او جزییات بیشتری درباره زمان، چارچوب یا سطح احتمالی این مذاکرات ارائه نکرد و مقام‌های ایرانی نیز تاکنون واکنشی رسمی به این اظهارات نشان نداده‌اند.

اما پیش از آن عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، پس از سفر خود به ترکیه گفت که تهران هرگز به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نبوده و آمادگی دارد یک توافق هسته‌ای «منصفانه و عادلانه» را که منافع مشروع مردم ایران را تأمین کند، بپذیرد.

عراقچی روز شنبه، در صفحه اکس نوشت که هرگونه توافق هسته‌ای باید شامل تضمین «عدم دستیابی به سلاح هسته‌ای» و رفع تحریم‌ها علیه ایران باشد.

وزیر خارجه ایران گفته است که کشورش «آماده مذاکره و توافق عادلانه» با ایالات متحده است، اما تأکید کرده که رهبران ایالات متحده باید تضمین بدهند که نه‌تنها حمله‌ای جدید صورت نخواهد گرفت، بلکه حتی تهدیدی نیز وجود نداشته باشد.