به گزارش رسانه خاور تاجیکستان در درگیری نیروهای مرزبانی این کشور با یک گروه مسلح که از خاک افغانستان وارد شده بودند، سه شهروند کشور کشته شده اند.
بر اساس بیانیه نیروهای مرزبانی کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان، شامگاه پنجشنبه، ۹ دلو، حوالی ساعت ۷:۳۰ شب، پنج شهروند افغانستان بهگونه غیرقانونی از مرز دولتی عبور کرده و وارد منطقه مربوط به پاسگاه مرزی «باهوراک» در ولسوالی شمسالدین شاهین شدهاند.
به گفته این نهاد، مسیر حرکت این افراد شناسایی شده و نیروهای مرزبانی تلاش کردهاند آنان را بازداشت کنند، اما این گروه با نیروهای امنیتی درگیر شده و مقاومت مسلحانه نشان دادهاند و سپس کوشیدهاند به سمت خاک افغانستان عقبنشینی کنند.
مقامهای تاجیکستان گفتهاند که در جریان تیراندازی متقابل، سه تن از این افراد در محل کشته شدهاند.
هویت آنان «جاوید ولد دولتمند»، «رشید ولد دولتمند» و «صابر ولد ظاهر» اعلام شده که همگی باشندگان ولایت تخار افغانستان معرفی شدهاند. دو تن دیگر از افراد این گروه توانستهاند با استفاده از تاریکی شب فرار کنند.
به گفته نیروهای مرزبانی، در محل رویداد سه میل کلاشینکوف با خشاب، حدود ۱۵۰ فیر مرمی با کالیبرهای مختلف، مقدار زیادی پوکه مرمی، چهار بوجی حاوی ۷۳ بسته مواد مخدر شامل چرس و تریاک، و یک قایق مورد استفاده برای عبور از رود پنج کشف و ضبط شده است.
نیروهای مرزبانی تاجیکستان گفتهاند که برای تأمین امنیت مرزها «تمام اقدامات لازم» را روی دست گرفتهاند. به گفته مقامها، بررسی این رویداد ادامه دارد و وضعیت تحت کنترول است.
این در حالی است که به تاریخ ۲۷ جدی نیز مقامهای تاجیکستان در یک بیانیه گفته بودند که چهار فرد مسلح حوالی نیمهشب هنگام عبور غیرقانونی از خاک افغانستان به تاجیکستان، کشته شدند.
منابع از میان طالبان در بدخشان به آمو گفتهاند که این رویداد در بدخشان رخ داده و هویت این افراد تاکنون مشخص نیست.
بر بنیاد بیانیه رسمی مرکز مطبوعاتی کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان، این افراد حدود ساعت ۱۲:۳۰ بامداد از منطقه مرزی ولسوالی خواهان ولایت بدخشان افغانستان، از طریق نقطه مرزی ۱۵۱/۲، وارد ولسوالی شمسالدین شاهین در جنوب تاجیکستان شدند. آنها از سمت روستای دربندک وارد خاک تاجیکستان شده بودند.
در بیانیه آمده که این افراد به هشدار نیروهای مرزی برای تسلیمشدن توجه نکردند و با شلیک مسلحانه پاسخ دادند. در نتیجه عملیات نظامی، هر چهار مهاجم کشته شدند. مقامهای تاجیکستان این افراد را «اعضای یک سازمان هراسافکنی» معرفی کردهاند.
