صحت

یک مرکز تشخیص و تداوی بیماری سرطان در کابل گشایش یافت

عکس از یک اطاق بستر شفاخانه بیماران سرطانی در کابل. آرشیف

یک مرکز تشخیص و تداوی بیماری سرطان که طالبان آن را «شفاخانه ملی» خوانده‌اند، امروز پنجشنبه در کابل گشایش یافت.

نورجلال جلالی، وزیر صحت عامه طالبان، در مراسمی گفت که این شفاخانه با پیشنهاد این وزارت و منظوری رهبر طالبان گشایش یافته است.

او در این مراسم تاکید کرد که این شفاخانه «مطابق پلان راهبردی» در سال‌های آینده خدمات تخصصی را با «ظرفیت بلند» برای شهروندان کشور ارائه خواهد کرد.

وزیر صحت طالبان گفت: «ما پلان داریم که با همکاری کشور هند، سهولت‌های رادیوتراپی را در شفاخانه ملی تداوی بیماری‌های سرطانی فراهم کنیم.»

از طرفی هم او افزوده که آنان در نظر دارند تا برنامه تخصصی را در این شفاخانه آغاز کنند و متخصصان در داخل کشور آموزش ببینند.

در همین حال، عبدالولی حقانی، معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه زیر اداره طالبان، گفته است که در سال‌های گذشته بیماران به دلیل نبود امکانات در زمینه تشخیص و تداوی این بیماری، به خارج از کشور سفر می‌کردند و اکنون این خدمات در کشور فراهم شده است.

این در حالی است که شماری از بیماران سرطانی و اعضای خانواده‌های آنان از نبود امکانات تشخیص و تداوی این بیماری در کشور شکایت دارند و می‌گویند که آنان با مشکلات جدی رو‌به‌‌رو اند.

گفتنی است که بیماری‌های سرطانی گروهی از بیماری‌هایی هستند که با رشد غیرقابل کنترول و گسترش سلول‌های غیرطبیعی در بدن مشخص می‌شوند و بیش از ۱۰۰ نوع مختلف، از جمله سینه، ریه، خون و معده دارند.

این بیماری‌ها از طریق جهش‌های «دی‌ان‌ای» ناشی از عوامل ژنتیکی یا محیطی ایجاد شده و ممکن است به بافت‌های دیگر بدن حمله کنند. تشخیص زودهنگام با غربالگری، کلید درمان موفق در این نوع بیماری است.

آمارهای سازمان جهانی صحت که از سوی وزارت صحت عامه اداره طالبان نشر شده نشان می‌دهند که نزدیک به ۲۰۰۰۰ تن سالانه در افغانستان به بیماری‌های مختلف سرطانی مبتلا می‌شوند و از این میان ۱۵۰۰۰ تن جان خود را از دست می‌دهند.