امنیت

نیویورک تایمز: طالبان دو زندانی امریکایی را آزاد می‌کنند اما امریکا آزادی سه تن را می‌خواهد

عکس از آرشیف

نیویورک تایمز به نقل از سه منبع گزارش داده که طالبان در مذاکرات محرمانه با مقام‌های امریکایی گفته‌اند که آماده‌اند دو زندانی امریکایی را «هرچه زودتر» آزاد کنند، اما اداره ترمپ تأکید دارد که آزادی هرگونه توافق باید مشروط به رهایی سه شهروند امریکایی باشد.

بر بنیاد این گزارش، این اختلاف مذاکرات محرمانه میان طالبان و امریکا را به بن‌بست کشانده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در گفتگو با این روزنامه ادعا کرده است که طالبان تنها دو شهروند امریکایی را در اختیار دارند و آمادگی دارند آنان را آزاد کنند.

او تأکید کرده که سرنوشت محمد رحیم، آخرین شهروند افغانستان زندانی در گوانتانامو، باید در هر توافقی با ایالات متحده روشن شود.

نیویورک تایمز نوشته این که این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که ماه‌هاست مقام‌های امریکایی و طالبان به‌طور محرمانه درباره آزادی زندانیان امریکایی گفتگو می‌کنند.

نیویورک تایمز به نقل از منابع خود گزارش داده است که این موضوع یکی از اولویت‌های اصلی رئیس‌جمهور امریکا و پیش‌شرط هرگونه تعامل دیپلماتیک بیشتر با طالبان به‌شمار می‌رود.

به گفته سه منبع دخیل در مذاکرات، با وجود آزادی دست‌کم پنج شهروند امریکایی از افغانستان در یک سال گذشته، گفتگوها بر سر زندانیان باقی‌مانده متوقف شده است.

واشنگتن می‌گوید هنوز سه شهروند امریکایی در افغانستان در بازداشت یا ناپدیدشده به‌حساب می‌آیند، در حالی که طالبان تأکید دارند تنها دو نفر را در اختیار دارند.

طبق این گزارش مقام‌های امریکایی این دو نفر را دنیس والتر کویل، استاد دانشگاه که از جنوری سال گذشته بازداشت شده، و پولی‌نسیس جکسون، سرباز پیشین ارتش امریکا، معرفی کرده‌اند.

نیویورک تایمز گفته این که دولت امریکا همچنین خواهان آزادی محمود حبیبی، شهروند امریکایی افغان‌تبار است که به گفته اف‌بی‌آی در سال ۲۰۲۲، اندکی پس از کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر القاعده، در کابل بازداشت شده است.

این در حالی است که طالبان ادعا می‌کنند که از محل نگهداری محمود حبیبی اطلاعی ندارند.

امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، در مصاحبه‌ای جداگانه با نیویورک‌تایمز در کابل گفته است: «هیچ زندانی امریکایی برای چانه‌زنی در بازداشت نیست. ما از یافتن راه‌حل برای این مسئله در اسرع وقت حمایت می‌کنیم و هرگز کسی را برای معامله با کشورش بازداشت نمی‌کنیم.»

متقی افزوده است که طالبان خواهان پیشرفت در روابط با ایالات متحده، از جمله بازگشایی سفارت امریکا در کابل و تقویت همکاری‌های امنیتی هستند.

با این حال، ایالات متحده تاکنون طالبان را به‌عنوان دولت مشروع افغانستان به رسمیت نشناخته است.

کاخ سفید اعلام کرده که در دوره دوم ریاست‌جمهوری ترمپ، دست‌کم چهار شهروند امریکایی بدون انجام تبادل زندانی آزاد شده‌اند.

یکی از مقام‌های امریکایی که نخواست نامش فاش شود، به این روزنامه گفته است تا زمانی که همه شهروندان امریکایی باقی‌مانده آزاد نشوند، واشنگتن هیچ مشارکت عمومی بیشتری با طالبان را در نظر نخواهد گرفت.

وزارت خارجه امریکا نیز با لحنی صریح اعلام کرده است: «طالبان باید فوراً دنیس کویل، محمود حبیبی و همه امریکایی‌های بازداشت‌شده در افغانستان را آزاد کنند و به دیپلماسی گروگان‌گیری پایان دهند.»

در مرکز این اختلاف، پرونده محمد رحیم قرار دارد؛ شهروند افغانستان که از سال ۲۰۰۸ در زندان گوانتانامو نگهداری می‌شود و آخرین شهروند زندانی در این بازداشتگاه است.

ایالات متحده او را به همکاری با القاعده متهم کرده، اما او هرگز به‌طور رسمی محاکمه نشده است.

طالبان خواهان آزادی او هستند، اما یک مقام ارشد امریکایی گفته است که محمد رحیم بخشی از هیچ توافق آینده نخواهد بود.

احمد حبیبی، برادر محمود حبیبی، گفته است که مقام‌های دولت ترمپ به خانواده او اطمینان داده‌اند تا زمانی که محمود حبیبی آزاد نشود، هیچ معامله‌ای برای آزادی زندانی گوانتانامو انجام نخواهد شد.

او افزوده است که خانواده‌شان اسنادی در اختیار دارند که نشان می‌دهد محمود حبیبی از سوی اداره استخبارات طالبان بازداشت شده، ادعایی که طالبان آن را رد می‌کنند.

به گفته منابع نیوز تایمز، تحولات اخیر امنیتی و افزایش تنش‌های سیاسی، از جمله حمله مرگبار نزدیک کاخ سفید در ماه نوامبر که عامل آن یک شهروند افغانستان معرفی شده، فضای مذاکرات را پیچیده‌تر کرده و اختلاف بر سر «دو یا سه زندانی امریکایی» همچنان اصلی‌ترین مانع دستیابی به توافق باقی مانده است.