رسانه‌ها

طالبان مجوز برخی نهادهای حامی رسانه‌ها و خبرنگاران را لغو کردند

عکس از آرشیف

وزارت اطلاعات و فرهنگ اداره طالبان می‌گوید که مجوز فعالیت برخی نهادهای حامی رسانه‌ها و خبرنگاران را پس از «شکایت مکرر» خبرنگاران و رسانه‌ها لغو کرده است.

این وزارت در رابطه با تعداد و نام این نهادها جزئیاتی ارائه نکرده اما گفته که تنها سه نهاد را حفظ کرده و مجوز فعالیت دیگر نهادها را ملغا ساخته است.

این وزارت در این بیانیه مدعی شده که این نهادها «به جای حل مشکلات خبرنگاران و رسانه‌ها، مشکلات بیش‌تری را ایجاد کرده و در سطح بین‌المللی به اعتبار نهادهای رسانه‌ای افغانستان آسیب رسانده‌اند».

در اعلامیه همچنین افزوده شده که برخی از این نهادها از مدتی به این‌سو غیرفعال بوده‌اند.

طالبان پس از بازگشت به قدرت محدودیت‌ها و سانسور شدیدی بر فعالیت‌های رسانه‌ای و خبرنگاران در کشور وضع کرده‌اند.

شماری از نهادهای مدافع حقوق خبرنگاران و حامیان رسانه‌ها گفته‌اند که طالبان رسانه‌های داخلی در کشور را به «ابزاری برای تبلیغات حاکمیت» شان تبدیل کرده و آزادی بیان را به شدت سرکوب کرده‌اند.

در این میان برخی از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای کشور اقدام اخیر طالبان را در جهت حذف نهادهای مخالف دیدگاه و سیاست‌شان عنوان کرده و گفته‌اند که طالبان تنها نهادهایی را حفظ کرده‌اند که به نفع آنان فعالیت کنند.