حدود ۲۰۰ دانشجوی پاکستانی که به دلیل بسته بودن گذرگاه مرزی تورخم برای ماهها در افغانستان گیر ماندهاند، خواستار صدور اجازه عبور و بازگشت به پاکستان شدهاند.
به گزارش روز شنبه روزنامه دان، مقامهای طالبان به این دانشجویان گفتهاند که فهرست اسامی آنان باید بهگونه رسمی و با مهر سفارت یا نمایندگیهای دیپلماتیک پاکستان تأیید شود.
با این حال، دانشجویان میگویند مقامهای پاکستانی تمایلی به انجام چنین مکاتبه رسمی ندارند.
بر اساس این گزارش، طالبان در ۱۲ جنوری به نخستین گروه ۲۶ نفره از دانشجویان اجازه عبور از تورخم را دادند و پاکستان نیز بهطور موقت گذرگاه مرزی را برای آنان باز کرد.
اما دانشجویانی که یک روز بعد، در ۱۳ جنوری، به تورخم رسیدند، تاکنون اجازه عبور نیافتهاند.
نمایندگان دانشجویان در کابل و جلالآباد گفتهاند که با مقامهای محلی ننگرهار و نیز مسئولان سفارت و قنسولگری پاکستان دیدار کردهاند، اما این تلاشها تاکنون نتیجهای نداشته است.
به گفته نمایندگان دانشجویان، بسیاری از آنان به دلیل بسته بودن مرز، با مشکلات جدی از جمله پایان اعتبار ویزه، از دست دادن صنفها و امتحانات و ناتوانی در سفر به اسلامآباد روبهرو هستند.
همچنین گزارش شده است که شماری از دانشجویان نتوانستهاند در مراسم خاکسپاری اعضای خانواده خود در پاکستان شرکت کنند.
در همین حال، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان گفته است که سفارت این کشور در کابل با جامعه پاکستانی در تماس است و موضوع تسهیل بازگشت دانشجویان پس از دریافت اطلاعات تازه بررسی خواهد شد.
یک مقام پاکستانی که نخواست نامش فاش شود، به دان گفته است که اسلامآباد تصمیم داشت گذرگاه تورخم را در ۱۲ و ۱۳ جنوری برای دانشجویان باز نگه دارد، اما پس از آنکه طالبان شرطهای تازهای مطرح کردند، این روند متوقف شد. او افزوده است که پاکستان قصد ندارد مکاتبه رسمی با مقامهای طالبان انجام دهد و تأکید کرده است: «اگر آنان اجازه عبور دانشجویان را بدهند، ما گذرگاه مرزی را باز خواهیم کرد.»
روابط طالبان و پاکستان از اکتوبر سال گذشته در پی درگیریهای مرزی تنشآلود بوده گذرگاههای مرزی نیز به روی تردد افراد و موترهای باری بسته شده است.
