امنیت

رسانه‌های آلمانی: طالبان به مهمان‌خانه دارندگان وعده پذیرش آلمان در کابل یورش بردند

تصویر از آرشیف.

رسانه‌های آلمانی گزارش داده‌اند که طالبان به یک مهمان‌خانه که شماری از شهروندان افغانستان، از جمله کارمندان محلی سابق و افراد دارای وعده پذیرش از آلمان، پس از اخراج از پاکستان در آن اقامت داشتند یورش بردند.

به گزارش شبکه دولتی «ای‌آردی» آلمان، این یورش شام روز گذشته یکشنبه، از سوی نیروهای امنیتی طالبان انجام شده است.

بر اساس این گزارش، نیروهای طالبان ساکنان مهمان‌خانه را در اتاق‌های‌شان حبس، تلفن‌های هوشمند آنان را مصادره کرده و برخی از این افراد را برای ساعت‌ها مورد بازجویی قرار داده‌اند.

منابع ای‌آردی افزوده‌ اند که بازجویی‌ها به‌گونه ویدیویی ثبت شده و از افراد پرسیده شده است که چرا قصد سفر به آلمان را داشته‌اند.

طبق این گزارش شماری از بازداشت‌شدگان، کارمندان محلی سابق و برخی دیگر شامل برنامه اسکان مجدد دولت فدرال آلمان بوده‌اند.

بر اساس اطلاعات منتشرشده، این مهمان‌خانه با هزینه دولت آلمان، محل اقامت موقت ده‌ها شهروند افغانستان و اعضای خانواده‌های آنان بوده است.

بسیاری از این افراد تا پیش از تسلط طالبان در سال ۲۰۲۱، در نهادهای مدنی و پروژه‌های مرتبط با نهادهای خارجی در افغانستان فعالیت داشته‌اند و پس از آن به پاکستان پناه برده بودند.

با وجود دریافت وعده اسکان مجدد از سوی دولت آلمان، این افراد به دلیل توقف یا مخالفت‌های اداری در روند پذیرش، موفق به سفر به آلمان نشدند و در نهایت از پاکستان به افغانستان اخراج شدند.

سخنگوی وزارت داخله طالبان در تماس با رسانه آلمانی ای‌آردی، در ابتدا گفته که اطلاعاتی در مورد این رویداد در دست ندارد.

ای‌آردی همچنین گفته است تلاش‌ها برای دریافت توضیح از پولیس کابل تا اکنون بی‌پاسخ مانده است.