رسانه‌ها

۱۰ سال از حمله انتحاری طالبان بر کارمندان تلویزیون طلوع در کابل گذشت

ده سال پیش، طالبان با انجام یک حمله انتحاری بر موتر حامل کارمندان موبی گروپ در شهر کابل، دست‌کم هفت تن از کارمندان تلویزیون طلوع را کشتند و ۲۵ تن دیگر را زخمی کردند.

این حمله در جاده دارالامان، در غرب شهر کابل رخ داد. وزارت داخله حکومت پیشین افغانستان در آن زمان گفت که انتحارکننده سوار بر یک موترسایکل، خود را به موتر حامل کارمندان موبی گروپ رسانده و مواد انفجاری را منفجر کرده است.

در این رویداد، محمد جواد حسینی، زینب میرزایی، مهری عزیزی، مریم ابراهیمی، محمد حسین، محمد علی محمدی و حسین امیری، هفت کارمند موبی گروپ، جان باختند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان در آن زمان، مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت و گفت که طالبان به دلیل آن‌چه «نشر گزارش‌های دروغ» از سوی تلویزیون طلوع درباره جنگ قندز خوانده شد، دست به این حمله زده‌اند.

پس از حمله طالبان بر شهر قندز در سال ۱۳۹۴، شماری از رسانه‌های افغانستان گزارش‌هایی را درباره تجاوز جنگ‌جویان طالبان بر دختران یک خوابگاه در این شهر منتشر کردند. در پی نشر این گزارش‌ها، طالبان با صدور اعلامیه‌ای، دو شبکه تلویزیونی خصوصی، تلویزیون طلوع و تلویزیون یک، را به‌عنوان «اهداف نظامی» خود اعلام کردند.

طالبان در آن زمان این دو رسانه را متهم کردند که گزارش‌های «غیرواقعی» از جنگ قندز منتشر کرده‌اند؛ اتهامی که واکنش‌های گسترده داخلی و بین‌المللی را در پی داشت و نگرانی‌ها درباره امنیت خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای در افغانستان را افزایش داد.