امنیت

چهار فرد مسلح هنگام «عبور از افغانستان» به تاجیکستان کشته شدند

مقام‌های تاجیکستان در یک بیانیه گفته‌اند که چهار فرد مسلح حوالی نیمه‌شب گذشته هنگام عبور غیرقانونی از خاک افغانستان به تاجیکستان، کشته شدند.

منابع از میان طالبان در بدخشان به آمو گفته‌اند که این رویداد در بدخشان رخ داده و هویت این افراد تاکنون مشخص نیست.

بر بنیاد بیانیه رسمی مرکز مطبوعاتی کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان، این افراد حدود ساعت ۱۲:۳۰ بامداد از منطقه مرزی ولسوالی خواهان ولایت بدخشان افغانستان، از طریق نقطه مرزی ۱۵۱/۲، وارد ولسوالی شمس‌الدین شاهین در جنوب تاجیکستان شدند. آن‌ها از سمت روستای دربندک وارد خاک تاجیکستان شده بودند.

در بیانیه آمده که این افراد به هشدار نیروهای مرزی برای تسلیم‌شدن توجه نکردند و با شلیک مسلحانه پاسخ دادند. در نتیجه عملیات نظامی، هر چهار مهاجم کشته شدند. مقام‌های تاجیک این افراد را «اعضای یک سازمان هراس‌افکنی» معرفی کرده‌اند.

به گفته این بیانیه، در محل درگیری سه قبضه سلاح کلاشینکوف، یک تفنگچه خارجی نوع «کروز»، شش خشاب، ۱۸۳ فیر مهمات، سه دستگاه تلفن همراه، یک دستگاه مخابره و یک قایق کشف و ضبط شده است.

در بیانیه همچنین آمده که وضعیت در امتداد مرز زیر اداره کامل قرار دارد و پرونده جنایی در برابر این افراد براساس ماده‌های ۱۷۹، ۳۳۵ و ۱۹۵ قانون جزای تاجیکستان گشوده شده است.

در همین حال، منابع محلی از میان نیروهای امنیتی طالبان در بدخشان به آمو تأیید کرده‌اند که نیروهای مرزی تاجیکستان چهار فرد مسلح را در نزدیکی مرز با افغانستان، در ولسوالی خواهان، کشته‌اند.

به گفته این منابع، این افراد قصد ورود غیرقانونی به خاک تاجیکستان را داشتند.

با وجود معرفی این افراد از سوی مقام‌های تاجیکستان به‌عنوان اعضای یک «گروه هراس‌افکن»، منابع محلی می‌گویند ماهیت آنان هنوز روشن نیست و احتمال می‌رود که این افراد «قاچاقچیان مواد مخدر» بوده باشند.

همزمان، منابع در بدخشان تایید کردند که کار پروژه اتصال جاده بدخشان به چین به دلیل برف‌باری و سردی شدید هوا موقتا متوقف شده است.