اتاق تجارت و صنایع افغانستان میگوید که جاماندن هزاران کانتینر حامل کالاهای تجاری در بندر کراچی پاکستان میتواند تا شش میلیارد دالر زیان مالی به بازرگانان کشور وارد کند.
خان جان الکوزی، معاون اتاق تجارت، به آمو گفته است که بهدنبال بسته شدن گذرگاههای بازرگانی، در روزهای نخست دستکم ۵۰ تا ۷۰ میلیون دالر زیان از رهگذر فاسد شدن میوه تازه به بازرگانان افغانستان وارد شد.
او گفت: «حالا کاری که کرده که ضررش زیاد است. پانزده هزار کانتینر ما که ترانزیت در کراچی جا مانده است. سه ماه می شود که اکثر جنس آن خراب شده است و قیمت آن ۶ میلیارد دالر است. اگر این مال خراب نشود، افغانستان شش میلیارد دالر از دست میدهد.»
از بسته ماندن گذرگاههای مرزی میان افغانستان و پاکستان بیش از سه ماه میگذرد. برخی شهروندان کشور گفتهاند که با بسته ماندن این گذرگاهها، بهای مواد خوراکی به ویژه در کابل افزایش یافته است.
از سویی هم، اتاقهای بازرگانی پاکستان در یک بیانیهی مشترک اعلام کردهاند که در درازای سه ماه که گذرگاهها میان افغانستان و پاکستان بسته بودهاند، بازرگانان پاکستانی دستکم ۶۰۰ میلیون دالر زیان دیدهاند که شامل ۳۷۵ میلیون دالر از مجموع صادرات سالانه ۱.۵ میلیارد دالری به افغانستان و ۲۲۵ میلیون دالر از صادرات ۹۰۰ میلیون دالر پاکستان به آسیای مرکزی از مسیر افغانستان میشود.
بازرگانان پاکستانی گفتهاند که بیش از ۱۰هزار کانتینر کالای ترانزیتی افغانستان در سه ماه گذشته در داخل پاکستان متوقف و با هزینههای سنگین روبهرو شدهاند و همینگونه هزاران موتر حامل محمولههای ترانزیتی پاکستان به آسیای مرکزی در داخل افغانستان متوقف شدهاند.
در این میان، متوقف ماندن تجارت زمینی میان افغانستان و پاکستان نه تنها که بازرگانان را آسیب سنگین مالی زده، بل بهای کالا در بازارهای دو کشور را نیز افزایش دادهاست. چنانچه در بازارهای افغانستان عمدتا بهای مواد خوراکی بالا رفتهاست،.
طالبان گفتهاند با دنبال کردن راههای بدیل چشمانداز بیرون شدن از وابستگی به پاکستان دارند. در تازهترین مورد یک هیات وزارت تجارت طالبان با پنجاه بازرگان به بنگلهدیش سفر کردند، برای کشف بازارهای نو تجاری.
با این حال، تا اینجا وزارت خارجه پاکستان گفته که برنامهای برای بازکردن گذرگاهها ندارند.
طالبان هم گفتهاند که بدون دریافت تضمین عدم بسته شدن دوباره گذرگاهها، حاضر به بازگشایی آنها نیستند.
