مهاجرت

سناتور امریکایی: بسته شدن «مرکز انتقال افغان‌ها» در قطر به تعهدات واشنگتن آسیب می‌زند

جین شاهین، عضو دموکرات کمیته روابط خارجی سنای امریکا، روز پنج‌شنبه از برنامه اداره ترمپ برای بستن یکی از مرکزهای مهم انتقال پناهجویان افغانستان در قطر انتقاد کرد و هشدار داد که این تصمیم می‌تواند صدها تن را بدون پشتیبانی‌ رها کند و به تعهدات امریکا نسبت به هم‌پیمانان دوران جنگ آسیب برساند.

شاهین با انتشار بیانیه‌ای گفت که بستن کمپ آس سیلیا (Camp As Sayliya) — مرکز کلیدی که برای پردازش و بررسی امنیتی شهروندان افغانستان که در انتظار انتقال به امریکا هستند استفاده می‌شود — بدون برنامه مشخصی برای اسکان امن کسانی که در آنجا زندگی می‌کنند، انجام می‌شود.

او افزود که افراد تحت تأثیر این تصمیم شامل زنان، کودکان و شهروندان افغانستان هستند که در طول ۲۰ سال جنگ به نیروهای امریکایی کمک کرده‌اند.

او از دولت خواست به تعهداتی که پس از خروج نیروها از افغانستان در سال ۲۰۲۱ داده شده، پایبند بماند و هشدار داد که ترک «متحدان افغان»، اعتبار امریکا را تضعیف می‌کند. شاهین اظهار داشت: «پشت‌کردن به شرکایی که در کنار نیروهای امریکایی ایستادند، خیانت عمیق به ارزش‌های ماست.»

پیش‌تر روزنامه واشنگتن تایمز گزارش داده بود که اداره ترمپ کانگرس را از برنامه خود برای توقف این مرکز تا پایان سپتمبر مطلع کرده است.

این مرکز برای این ایجاد شد که شهروندان افغانستان که از کشور شان بیرون شدند، پیش از رفتن به امریکا بررسی امنیتی و مراحل اداری را بگذرانند.

گریگوری میکس، یکی از اعضای دموکرات کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، نیز این تصمیم را «کوتاه‌نظرانه» توصیف کرد و هشدار داد که با این اقدام یکی از آخرین مسیرهای امن برای انتقال هم‌پیمانان افغان بسته می‌شود.

افغان ایوک گفته که حدود ۸۰۰ تن هنوز در کمپ آس سیلیا باقی مانده‌اند.

این تصمیم دولت در حالی مطرح شده است که بررسی‌ها درباره فرآیند انتقال شهروندان افغانستان پس از بازداشت یک شهروند کشور متهم به حمله به اعضای گارد ملی امریکا در واشنگتن مورد توجه سیاسی قرار گرفته است.