مهاجرت

ترمپ دستور تعطیلی اردوگاه مهاجران افغانستان در قطر را صادر کرد

واشنگتن تایمز گزارش داده است که حکومت دونالد ترمپ به کانگرس ایالات متحده اطلاع داده است که قصد دارد اردوگاه مهاجران افغانستان در قطر را که به‌عنوان محل نگهداری موقت پیش از انتقال به امریکا استفاده می‌شد، تعطیل کند.

قرار است این اردوگاه تا پایان ماه سپتمبر سال جاری بسته شود.

گرگوری میکس، نماینده دموکرات ایالت نیویورک و عضو ارشد کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا، روز چهارشنبه با اعلام این موضوع گفت اردوگاه «السیلیه» نقش کلیدی در روند بررسی و انتقال پناهجویان افغانستان داشته که در جریان جنگ ۲۰ ساله با نیروهای امریکایی همکاری کرده‌اند.

میکس این تصمیم دولت ترمپ را «کوته‌بینانه» توصیف کرده و هشدار داده است که تعطیلی این اردوگاه مسیرهای باقی‌مانده برای انتقال امن متحدان افغانستان به ایالات متحده را مسدود می‌کند.

او در بیانیه‌ای گفت: «بستن این مرکز، تازه‌ترین اقدام بی‌ملاحظه دولت ترمپ برای از میان بردن راه‌های جابجایی امن این متحدان است. این یک خیانت عمیق به کسانی است که در افغانستان در کنار ما ایستادند.»

این تصمیم در حالی اتخاذ می‌شود که موضوع تخلیه‌شدگان از افغانستان بار دیگر به کانون توجه سیاسی در امریکا تبدیل شده است؛ به‌ویژه پس از آن‌که یکی از شهروندان کشور، که در دوران جنگ با سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) همکاری داشته، به حمله به نیروهای گارد ملی در واشنگتن متهم شد.

نگرانی‌ها درباره روند تخلیه شهروندان افغانستان از زمان خروج شتاب‌زده نیروهای امریکایی در تابستان ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

در آن زمان ده‌ها هزار شهروند افغانستان بدون بررسی‌های کامل وارد خاک ایالات متحده شدند.

با این حال این موضوع به یکی از خطوط اصلی اختلاف سیاسی در امریکا بدل شده است.

اردوگاه السیلیه به‌عنوان یک محل انتقالی عمل می‌کرد تا شهروندان افغانستان پیش از ورود به امریکا، مراحل بررسی امنیتی و اداری را طی کنند.

این اردوگاه پس از انتقادها از انتقال مستقیم هزاران پناهجوی افغانستان بدون بررسی اولیه ایجاد شد.

به گفته افغان ایواک که از تخلیه‌شدگان حمایت می‌کند، هنوز حدود ۸۰۰ شهروند افغانستان در اردوگاه السیلیه حضور دارند؛ افرادی که پس از توقف پذیرش مهاجران توسط دولت ترمپ در سال گذشته، در این مرکز باقی مانده‌اند.

شان وندیور، رئیس این نهاد، گفته است که دولت امریکا به این افراد پیشنهاد پرداخت پول نقد داده تا از تلاش برای ورود به امریکا صرف‌نظر کرده و به افغانستان بازگردند.

او گفت: «این‌ها پرونده‌های ناشناس نیستند؛ در میان آنان دادستان‌ها و وکلایی هستند که اعضای طالبان را زندانی کرده‌اند، زنان نیروهای ویژه که در کنار نیروهای امریکایی جنگیده‌اند و اعضای خانواده نیروهای فعال امریکایی.»

آقای وندیور هشدار داده است که بازگشت این افراد به افغانستان می‌تواند آنان را با خطر آزار، تعقیب و حتی مرگ روبه‌رو کند.

در مقابل، نگرانی‌های امنیتی درباره تخلیه‌شدگان همچنان ادامه دارد.

بازرسان دولتی امریکا نیز روز گذشته در جلسه استماع سنای ایالات متحده گفتند که بررسی پیشینه بسیاری از پناهجویان افغانستان با دشواری‌های جدی روبه‌رو بوده است.

بر اساس این گزارش‌ها، حدود ۳۶ هزار تن از شهروندان افغانستان منتقل‌شده فاقد مدارک شناسایی رسمی بوده‌اند و بیش از ۱۱ هزار تن نتوانسته‌اند تاریخ تولد دقیق خود را ارائه دهند.

بازرس کل وزارت امور خارجه امریکا گفته است که پس از هشت ماه بررسی، هنوز آمار نهایی و دقیق از شمار واقعی پناهجویان تخلیه‌شده از افغانستان به دست نیامده است.

همچنین بازرس کل امنیت داخلی امریکا گفته که دست‌کم ۷۷ هزار شهروند افغانستان‌ تحت عنوان «آزادی مشروط» وارد ایالات متحده شده‌اند.

با این حال، دموکرات‌ها هشدار می‌دهند که نباید به‌دلیل اقدامات شمار اندکی از افراد، سرنوشت همه متحدان افغانستان به خطر انداخته شود.

الکس پادیلا، سناتور دموکرات ایالت کالیفرنیا، گفت: «این‌که امروز همه متحدان افغانستان را به‌خاطر گناهان یک نفر مجازات کنیم، ظالمانه است.»