وزارت امور خارجه ایالات متحده گفته است که شاخههای اخوانالمسلمین در مصر، لبنان و اردن به دلیل «خشونت و تلاش برای بیثباتسازی» بهعنوان سازمانهای هراسافکنی معرفی شدهاند.
مارکو روبیو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در بیانیهای گفت که این تصمیم «نخستین گام در یک تلاش مداوم و پایدار برای خنثیسازی فعالیتهای خشونتآمیز شاخههای اخوانالمسلمین در هر کجا که رخ دهد» است.
او افزود که این اقدام در چارچوب فرمان اجرایی ۱۴۳۶۲ و در راستای تعهد رئیسجمهور دونالد ترمپ برای از میان بردن تواناییها و عملیات گروههایی اتخاذ شده که تهدیدی برای ایالات متحده بهشمار میروند.
بر اساس این بیانیه، وزارت امور خارجه امریکا اخوانالمسلمین لبنان را بهعنوان «سازمان هراسافکن خارجی» و «هراسافکن جهانی ویژه» معرفی کرده و محمد فوزی طقوش، رهبر این گروه، نیز در فهرست هراسافکنها جهانی ویژه قرار گرفته است.
همزمان، وزارت خزانهداری ایالات متحده شاخههای مصری و اردنی اخوانالمسلمین را به اتهام ارائه حمایت مادی به حماس تحریم کرده است.
اخوانالمسلمین یک سازمان اسلامگرا است که در سال ۱۹۲۸ در مصر توسط حسنالبنا تأسیس شد و بعدها فعالیت آن به بخشهای مختلف جهان عرب گسترش یافت.
این گروه پیشتر نیز در شماری از کشورها، از جمله مصر و عربستان سعودی، بهعنوان سازمان هراسافکن غیرقانونی اعلام شده بود.
در اردن، دولت این کشور در ماه اپریل سال گذشته فعالیت اخوانالمسلمین را ممنوع کرد و این گروه را به تولید و انبار سلاح و برنامهریزی برای بیثباتسازی پادشاهی متهم ساخت.
این اتهامهایی که در حالی مطرح شد که این گروه همچنان از پایگاه اجتماعی قابل توجهی در این کشور برخوردار است.
قرار گرفتن یک گروه در فهرست سازمانهای هراسافکنهای خارجی امریکا، به واشنگتن اجازه میدهد داراییهای احتمالی آن گروه در ایالات متحده را مسدود کرده و ورود اعضای آن به خاک این کشور را ممنوع کند.
در همین حال، رهبران اخوانالمسلمین اتهامها را رد کرده و گفتهاند که خشونت را محکوم میکنند.
