نهاد حامی رسانههای آزاد افغانستان یا «نی» در تبعید در واکش به بازداشت ناظره رشیدی، خبرنگار، توسط طالبان در قندز گفته است که با او در بازداشت مانند «اسیر جنگی» برخورد میشود.
این نهاد به نقل از نزدیکان خانم رشیدی گفته است که او در زندان طالبان با خشونت فزایندهای مواجه شده است و در داخل زندان، «طالبان دست و پای او را با زنجیر بسته اند».
در اعلامیه نی به نقل از یک منبع نزدیک به خانواده این خبرنگار محلی در قندز گفته شده که او پس از اینکه روز چهارشنبه هفته گذشته تماسی دریافت کرد، از خانه بیرون شد و به تعقیب آن از سوی طالبان بازداشت شد.
نی در تبعید میگوید که نگران وضعیت خانم رشیدی است و از سازمانهای بینالمللی از جمله سازمان ملل متحد خواسته است تا با فشار بر طالبان، زمینه رهایی ناظره رشیدی را فراهم کنند.
گفتنی است که ناظره رشیدی، خبرنگار یکی از تلویزیونهای محلی در قندز، از پنج روز به اینسو در زندان طالبان بهسر میبرد.
طالبان تاکنون در مورد دلیل بازداشت او چیزی نگفتهاند.
به گفته نی در تبعید طالبان پس از آنکه در آگست ۲۰۲۱ میلادی، دوباره در افغانستان به قدرت رسیدند، در هر ماه تقریباً ۶ خبرنگار را بازداشت کردهاند. تعدادی از این خبرنگاران دوباره آزاد شدهاند؛ اما از سرنوشت تعدادی نیز خبری نیست.
