امنیت

ارتش پاکستان: ۱۱ عضو تی‌تی‌پی در مناطق مرزی با افغانستان کشته شدند

عکس از یک سرباز امنیتی پاکستان. آرشیف

مقام‌های نظامی پاکستان می‌گویند در جریان عملیات‌های ضدهراس‌افکنی در ایالت خیبرپختونخوا، ۱۱ عضو تی‌تی‌پی در دو منطقه مرزی این کشور کشته شده‌اند؛ مناطقی که هم‌مرز با افغانستان هستند و در سال‌های اخیر شاهد افزایش ناامنی بوده‌اند.

به‌گفته اداره روابط عمومی ارتش پاکستان، این عملیات‌ها در ولسوالی‌های وزیرستان شمالی و کرم انجام شده و هدف آن گروهی بوده که در پاکستان با نام «فتنه خوارج» شناخته می‌شود.

این گروه پیش‌تر با نام تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) شناخته می‌شد و فعالیت آن در این کشور ممنوع اعلام شده است.

بر اساس بیانیه ارتش، افراد کشته‌شده در حمله به نیروهای امنیتی و غیرنظامیان دست داشته‌اند و در جریان عملیات، سلاح و مهمات نیز از آن‌ها به‌دست آمده است.

این رویداد در حالی رخ می‌دهد که مقام‌های پاکستانی از افزایش عملیات‌های امنیتی در مناطق مرزی با افغانستان خبر می‌دهند. پیش‌تر، احمد چودری، سخنگوی اراش، گفته بود که نیروهای امنیتی پاکستان در سال ۲۰۲۵ بیش از ۲۵۰۰ عضو گروه‌های مسلح را در سراسر کشور کشته‌اند.

به‌گفته او، در این مدت بیش از پنج هزار حمله «هراس‌افکنی» در پاکستان ثبت شده که جان بیش از یک ۱۲۰۰ تن را گرفته است. طبق آمار رسمی، بیش از ۷۰ درصد این حملات در ایالت خیبرپختونخوا و حدود ۲۹ درصد دیگر در ایالت بلوچستان رخ داده‌اند.

مقام‌های پاکستانی می‌گویند این دو ایالت، به‌دلیل هم‌مرزی طولانی با افغانستان، بیشترین آسیب را از ناامنی‌ها متحمل شده‌اند.

اسلام‌آباد بارها ادعا کرده است که برخی گروه‌های مسلح در داخل افغانستان پایگاه و اردوگاه آموزشی دارند؛ ادعایی که طالبان تاکنون آن را رد کرده‌اند.

افزایش ناامنی در مناطق مرزی پاکستان، هم‌زمان با تحولات سیاسی و امنیتی افغانستان، به یکی از چالش‌های اصلی امنیتی در جنوب و جنوب‌غرب آسیا تبدیل شده است.