سازمان حمایت از رسانههای افغانستان (امسو) میگوید که در جریان هفته گذشته، پولیس پاکستان در اسلامآباد چهار خبرنگار و کارمند رسانهای افغانستان را بازداشت کرده و یکی از آنان را بهگونه اجباری به افغانستان بازگشت داده است.
این سازمان امروز شنبه در بیانیهای اقدامات اخیر پولیس پاکستان را محکوم کرده و آن را «ضربهای جدی به آزادی بیان» دانسته است.
بر بنیاد این بیانیه، برخورد نادرست پولیس پاکستان با خبرنگاران و کارمندان رسانهای افغانستان، اعمال فشار شدید، بازداشتهای غیرقانونی و تهدیدها، نگرانیهای جدی در مورد مصونیت خبرنگاران و حفاظت از آزادی بیان ایجاد کرده است.
سازمان حمایت از رسانههای افغانستان از حکومت پاکستان و نهادهای امنیتی این کشور خواسته است که خبرنگاران و کارمندان رسانهای بازداشتشده را بدون تأخیر آزاد کنند و با در نظر گرفتن کرامت انسانی، به حفظ جان خبرنگاران آواره در شرایط بحرانی کنونی احترام بگذارند.
در بخش دیگری از این بیانیه، این سازمان از حکومت پاکستان خواسته است زمینه تمدید ویزه خبرنگاران و کارمندان رسانهای افغانستان مقیم این کشور را فراهم کند تا از تشدید وضعیت نگرانکننده آنان جلوگیری شود.
این سازمان همچنین از حامیان رسانهها، خبرنگاران و نهادهای مدنی خواسته است که در قبال وضعیت نامناسب خبرنگاران افغانستان در پاکستان، هرچه زودتر اقدامات عملی، فوری و مؤثر انجام دهند.
