بازرگانی

اتاق تجارت سرحد پاکستان خواستار بازگشایی گذرگاه‌ها با افغانستان شد

عکس از آرشیف

اتاق تجارت و صنایع سرحد در پاکستان خواستار بازگشایی گذرگاه‌ها و از سرگیری تجارت و ترانزیت میان افغانستان و پاکستان شده است.

رسانه‌های پاکستانی به نقل از رئیس این اتاق نوشته‌اند که بسته‌ماندن دراز مدت گذرگاه‌ها، زیان‌های هنگفت مالی به بازرگان دو طرف رسانده و بیکاری را افزایش داده است.

جنید الطاف، رئیس اتاق تجارت سرحد در پاکستان، آمار داده است که بیش از ۱۲۰۰۰ کانتینر در گذرگاه‌ها و بندر کراچی متوقف هستند و بازرگانان ناچار به پرداخت هزینه‌های سنگین شده‌اند.

از سویی‌هم، اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان با اتاق تجارت و صنایع پاکستان در باره بازگشایی گذرگاه‌های مرزی نشست مجازی نیز برگزار کرده است.

رئیس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان گفته است که بسته‌ماندن گذرگاه‌ها به زیان اقتصادی دو کشور است و برای بازگشایی آن، تلاش‌های بیشتر انجام شود.

در همین حال، اتاق تجارت و صنایع پاکستان برای برطرف شدن مشکلات، از سرگیری انتقال محموله‌ها و جلوگیری از توقف موترها، کمیته مشترک ۱۲ نفری را پیشنهاد کرده است.

این در حالی است که نزدیک به سه ماه می‌شود که تمامی گذرگاه‌ها میان افغانستان و پاکستان به روی تجارت، ترانزیت و رفت و آمد مسافران بسته هستند.

این گذرگاه‌ها پس از آن بسته‌شدند که نیروهای پاکستان و طالبان در بخش‌های مرزی با همدیگر درگیر شدند و این درگیری‌ها هشت روز ادامه داشت.

هرچند طالبان و طرف پاکستانی چندین دور از مذاکرات را در دوحه، استانبول و ریاض مبنی بر کاهش تنش میان دو طرف برگزار کردند؛ اما این گفتگوها منجر به بازگشایی این گذرگاه‌ها نشد؛ اقدامی که تاکنون میلیون‌ها دالر به بازرگانان دو طرف زیان وارد کرده است.