هبتالله آخندزاده در فرمانی به افراد طالبان در برابر «بیاعتمادی و مداخله در کار یکدیگر» هشدار داده و گفته که آنان با یک «آزمون بزرگ» رو به رو هستند. اما او در باره این وضعیت وضاحت نداده است.
او در این فرمان تاکید بر ایجاد «فضای اعتماد» در میان اعضای طالبان کرده و گفته است که با «تقوا و پرهیز از کبر، غرور، ظلم و خیانت» میتوانند از این «آزمون بزرگ» بیرون آیند.
این فرمان رهبر طالبان شامل ۱۴ بخش است و در آن برگشت حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان، زیر عنوان «فتح بزرگ و به یاری خداوند» خوانده شده است.
رهبر طالبان خطاب به افراد زیردستش گفته است که از حرکتهایی خودداری کنند که میتواند «بیاعتمادی» را در میان آنان ایجاد کند.
هبتالله آخندزاده همچنین به زیردستانش هشدار داده است که از مداخله در کار یکدیگر شان خودداری کنند.
او در حالی بر ایجاد فضای اعتماد میان افراد و سران طالبان تاکید کرده که پیش از این گزارشهایی از اختلافها میان سران طالبان پخش شدهاند؛ اختلافهایی که بعضاً در فضای عمومی بیان شدند و منجر به فرار عباس ستانکزی، معین سیاسی پیشین وزارت داخله اداره طالبان، به بیرون از کشور نیز شده است.
از طرفی هم سراجالدین حقانی، وزیر داخله طالبان پیش از این در مراسم فراغت برخی از نیروهای پولیس آنان در کابل، از حساس بودن وضعیت کنونی نیز هشدار داد.
او در این مراسم گفت که رهبری آنان تلاش میکند تا به گونه وضعیت را مدیریت کند که جهان در آینده به آنان به عنوان یک تهدید نگاه نکند.
با این حال، ذبیحالله مجاهد، سخنگوی طالب، در یک گفتگوی تازه ادعا کرده که پاکستان در همکاری با قدرتهای بزرگ، بهشمول ایالات متحده، در تلاش برهم زدن ثبات در افغانستان است.
او همچنین مدعی شده که برخی حلقههای نظامی ارتش پاکستان به خواست ایالات متحده میکوشند منطقه و بهویژه افغانستان را ناامن سازند.
سخنگوی طالبان گفت: «حلقههای خاص نظامی پاکستان با همکاری و خواست قدرتهای بزرگ در تلاش بیثباتسازی افغانستان است. ایالات متحده وقتی بحث بگرام را مطرح میسازد در اینجا بحث بیثباتی افغانستان از سوی پاکستان نیز پیش میآید و این میتواند به گونه هماهنگ میان امریکا و برخی حلقههای نظامی پاکستان در افغانستان دنبال شود.»
به گفته او، اداره طالبان به هیچ کشوری وابسته نیست و اسلامآباد نباید «خوابِ تسلط بر کابل» را در سر داشته باشد.
