دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا، روز دوشنبه گفت در صورتی که ایران بازسازی برنامههای موشکهای بالستیک یا سلاحهای هستهای خود را از سر بگیرد، ایالات متحده میتواند از یک حمله بزرگ دیگر به ایران حمایت کند.
بر بنیاد گزارش رویترز، او در پایان دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائيل، در یک نشست خبری همچنین به حماس هشدار داد که در صورت عدم خلع سلاح، عواقب شدیدی در انتظارش خواهد بود.
ترمپ گفته که تهران ممکن است پس از حمله گسترده ایالات متحده در ماه جون، در حال تلاش برای بازگرداندن برنامههای تسلیحاتی خود باشد.
رئيس جمهور ایالات متحده افزود: «من خواندهام که آنان در حال ساخت سلاح و چیزهای دیگر هستند و اگر هستند، از سایتهایی که ما نابود کردیم استفاده نمیکنند، بلکه احتمالاً از سایتهای متفاوتی استفاده میکنند.»
او با اشاره به بمبافکنی که در حمله قبلی استفاده شد، افزود: «ما دقیقاً میدانیم که آنان کجا میروند، چه میکنند و امیدوارم که این کار را نکنند؛ چون ما نمیخواهیم سوخت را برای یک بمبافکن بی-۲ هدر دهیم. این یک سفر ۳۷ ساعته در هر دو مسیر است. من نمیخواهم سوخت زیادی هدر بدهم.»
ترمپ که در ماههای اخیر از توافق هستهای احتمالی با تهران صحبت کرده است، گفت مذاکراتش با نتانیاهو بر پیشبرد توافق شکننده صلح غزه که او میانجی آن بوده و رسیدگی به نگرانیهای اسرائیل در مورد ایران و حزبالله در لبنان متمرکز بوده است.
ایران که در ماه جون درگیر جنگی ۱۲ روزه با اسرائیل بود، هفته گذشته اعلام کرد که برای دومین بار در این ماه رزمایش موشکی انجام داده است.
نتانیاهو هفته گذشته گفت که اسرائیل به دنبال رویارویی با ایران نیست، اما از گزارشها آگاه است و گفت که فعالیتهای تهران را با ترمپ مطرح خواهد کرد.
مرحله دوم آتشبس در غزه
دونالد ترمپ گفته است که میخواهد به مرحله دوم توافق آتشبس بین اسرائیل و گروه شبهنظامی فلسطینی حماس که در ماه اکتوبر پس از دو سال جنگ در غزه به دست آمد، برود؛ پیشرفتی که مستلزم استقرار نیروهای حافظ صلح بینالمللی در منطقه محصور فلسطین است.
اسرائیل و حماس یکدیگر را به نقضهای عمده توافق متهم میکنند و به نظر نمیرسد که به پذیرش مراحل بسیار دشوارتر پیشبینیشده برای مرحله بعدی نزدیکتر شوند.
حماس که از خلع سلاح خودداری کرده است، در حالی که نیروهای اسرائیلی همچنان در حدود نیمی از قلمرو مستقر هستند، در حال تثبیت مجدد کنترول خود در غزه است.
