افغانستان

باشندگان ارزگان از کمبود شدید آب شکایت دارند

عکس از ولسوالی چوره ولایت ارزگان

شماری از کشاورزان و باشندگان ولسوالی چوره ولایت ارزگان از کمبود شدید آب شکایت دارند.

آنان می‌گویند این ولسوالی با خشکسالی چشم‌گیر روبه‌رو است؛ به‌گونه‌ای که نه آب آشامیدنی در دسترس است و نه آب کافی برای آبیاری زمین‌ها و باغ‌ها دارند و ادامه این وضعیت، زندگی صدها خانواده را با تهدید جدی روبه‌رو کرده است.

شماری از باشندگان و کشاورزان ولسوالی چوره می‌گویند خشکسالی گسترده، باغ‌ها و زمین‌های زراعتی آنان را به‌گونه جدی از بین برده است.

آنان تاکید می‌کنند که نه آب آشامیدنی در دسترس است و نه آب کافی برای آبیاری زمین‌ها و باغ‌ها؛ وضعیتی که سبب شده کشاورزان ناگزیر شوند باغ‌های‌شان را از بین ببرند و زندگی صدها خانواده را با تهدید جدی روبه‌رو کند.

محمدگل، باشنده ارزگان، می‌گوید: «تقریباً یک‌هزار و پنج‌صد درخت بود. آهسته‌ آهسته آن‌ها را بیرون کردم. درآمد ما فقط همین درخت‌ها بود. حالا حدود صد درخت باقی مانده و آن‌ها را هم آهسته‌ آهسته بیرون می‌کنم تا به‌گونه کامل از این باغ خلاص شوم.»

برخی دیگر آنان می‌گویند ناگزیر اند آب مورد نیاز خود را از بخش‌های دوردست تهیه کنند.

شاه‌ محمود، باشنده ارزگان، می‌گوید: «این منطقه کاملاً بی‌آب است. مردم برای آب آشامیدنی هم با مشکل روبه‌رو اند و از مناطق دیگر آب می‌آورند. در این‌جا اصلاً آب نیست و تمام باغ‌ها خشک شده است.»

این در حالی است که ملل متحد بارها هشدار داده که افغانستان با خشکسالی و تغییر اقلیم مواجه است. خشکسالی تنها به ولسوالی چوره ولایت ارزگان محدود نمی‌شود، بلکه بخش‌های زیادی از کشور با پیامدهای آن مواجه‌اند.