سفارت افغانستان در جاپان که از سوی دیپلماتان حکومت پیشین اداره میشوند اعلام کرده که فعالیت خود را از ۳۱ جنوری سال ۲۰۲۶ میلادی متوقف میکند.
این سفارت علت این تصمیم را مشورتهای آغازشده توسط وزارت خارجه جاپان خوانده و گفته است که این مشورتها به توافق دوطرف انجامیدهاند.
در بیانیه این سفارت آمده است: «تمام فعالیتها و خدمات سفارت، از جمله فعالیتهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و قنسولی تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درخواهد آمد.»
این سفارت گفته که این تصمیم در هماهنگی نزدیک با مقامهای جاپانی و با در نظرداشت کنوانسیون روابط دیپلماتیک وین ۱۹۶۱ گرفته شده است.
در بیانیه آمده که دولت جاپان با اتکا به این کنوانسیون محل مأموریت افغانستان را «همچنان محترم شمرده و به حفظ آن ادامه خواهد داد.»
رهبری سفارت افغانستان در جاپان را شیدا محمد ابدالی بر عهده دارد.آقای ابدالی در جنوری سال ۲۰۲۱ میلادی از سوی رئیسجمهور حکومت جمهوریت به عنوان سفیر افغانستان در جاپان گماشته شد.

سفارت کشور در جاپان پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در اگست ۲۰۲۱ از سوی دیپلماتان حکومت پیشین رهبری میشد. اکنون روشن نیست فعالیت این سفارت از سرگرفته خواهد شد یا نه. حکومت جاپان تاکنون در این باره چیزی نگفته است.
سفارت جاپان در کابل نیز پس از بازگشت طالبان به قدرت از سوی کاردار این کشور به پیش برده میشود.
