مهاجرت

مقام ایرانی: ۲۱۰۶ شهروند افغانستان گرفتار در برف نجات داده شدند

عکس از آرشیف

حجت صدیقی، دادستان تایباد ولایت خراسان رضوی ایران می‌گوید که ۲۱۰۶ شهروند افغانستان که در پی «ورود غیرقانونی» و هم‌زمان با بارش سنگین برف در بخش‌های مرزی گرفتار شده بودند، از خطر مرگ نجات داده شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای صدیقی، روز یک‌شنبه (۳۰ قوس) گفت که این افراد در مناطق سخت‌گذر و برف‌گیر مرز مشترک ایران و افغانستان شناسایی شده‌اند و تردد در این بخش‌ها به دلیل شرایط جوی نامساعد با خطر جدی همراه است.

به گفته‌ او، نیروهای مسلح ایران پس از شناسایی این شهروندان افغانستان، بلافاصله عملیات امدادرسانی را آغاز کرده‌اند.

او افزود که در جریان این عملیات، به افراد گرفتار‌شده که شماری از آنان دچار سرمازدگی و یخ‌زدگی شده بودند، کمک‌های فوری، خدمات درمانی اولیه و رسیدگی‌های بهداشتی ارائه شده است.

او گفت که برای نجات‌یافتگان، مکان‌های مشخصی جهت اسکان موقت و مداوا در نظر گرفته شده و پس از بهبود وضعیت جسمی و طی مراحل قانونی، این افراد به افغانستان بازگردانده شده‌اند.

این مقام قضایی ایران همچنین تأکید کرده که این شهروندان افغانستان پیش از ورود به خاک ایران و در نقاط سخت‌گذر مرزی شناسایی شده‌اند و بازگرداندن آنان مطابق قوانین ایران انجام شده است.

او در عین حال هشدار داده که مسیرهای مرزی برای ورود غیرمجاز ناامن است و با ورودهای غیرقانونی برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

در همین حال، مقام‌های محلی طالبان در ولایت هرات تاکنون در واکنش به این موضوع اظهار نظری نکرده‌اند.

پیش از این منابع محلی به آمو گفته‌اند که شمارِ از شهروندان کشور در هنگام مهاجرت به ایران، در مسیر راه در نتیجه سرما جان باخته اند.

به گفته‌ی منابع، شمارِ از جسد های این قربانیان نیز به ولسوالی های کهسان و ادرسکن ولایت هرات منتقل شده اند.

تاکنون آمار دقیق قربانیان این رویداد مشخص نیست، اما منابع آمار این رویداد را بیشتر از ۲۰ تن می‌دانند.

مقام های محلی طالبان در هرات اما جان باختن چهار تن را در این رویداد تایید کرده اند.