افغانستان

هند صدور ویزه درمانی برای شهروندان افغانستان را افزایش می‌دهد

عکس از وزارت خارجه هند

هند در چهار ماه گذشته بیش از ۵۰۰ ویزه برای شهروندان افغانستان صادر کرده است؛ بیش از ۲۰۰ مورد آن ویزاهای درمانی بوده است.

به‌گزارش روز جمعه اندین اکسپرس، هدف از این اقدام، فراهم کردن دسترسی بیماران افغانستان به خدمات درمانی در شرایطی است که نظام صحی کشور با محدودیت‌های جدی روبه‌رو است.

مقام‌های هندی می‌گویند بخش بزرگی از این درخواست‌ها مربوط به بیماری‌های سرطان، خدمات تروما و تشخیص‌های پیشرفته بوده که بنا بر گزارش‌ها، امکانات آن در داخل افغانستان کافی نیست.

در جریان دیدار وزیر صحت طالبان با وزیر صحت هند، دهلی‌نو تعهد کرده است که روند صدور ویزه طبی را تسهیل کند و خدمات درمانی فوری و تخصصی را در شفاخانه‌های هندی برای بیماران افغانستان ادامه دهد.

مقام‌های هندی تاکید کرده‌اند که رویکرد این کشور در قبال افغانستان «انسان‌دوستانه» و «مردم‌محور» باقی خواهد ماند.

به‌نوشته اندین اکسپرس، پروژه‌های صحی مورد حمایت هند در افغانستان نیز بررسی شده است؛ از جمله ایجاد پنج کلینیک در پکتیا، خوست و پکتیکا، یک شفاخانه ۳۰ بستر در کابل و برنامه‌های ارتقا یا ساخت مراکز سرطان، تروما، تشخیص و تالاسمی.

هند در چهار سال گذشته ۳۲۷ تُن دوا و واکسین به افغانستان ارسال کرده است و مقام‌های هندی می‌گویند بسته جدید کمک‌های طبی، شامل دواهای ضدسرطان و یک دستگاه سی‌تی‌اسکن، تا پایان همین ماه به کابل خواهد رسید. همچنین درخواست‌ها برای دستگاه رادیوتراپی و تجهیزات دیگر در حال بررسی است.

دهلی‌نو همچنان از برنامه‌هایی برای اعزام داکتران متخصص به کابل و برگزاری کمپ‌های طبی خبر داده و کمپ «پای مصنوعی جیپور» در سال جاری در کابل را نمونه‌ای از همکاری قابل گسترش در سال آینده عنوان کرده است.

مقام‌های دو طرف ابراز رضایت کرده‌اند که تسهیل ویزه، دسترسی بیماران به درمان و کمک‌های صحی، محور اصلی همکاری‌های آینده باقی خواهد ماند.