نمایندگان سکتور خصوصی افغانستان و قرغیزستان امروز چهارشنبه در نشستی در کابل تفاهمنامههای تجاری در بخشهای مختلف به ارزش ۱۵۶ میلیون دالر امضا کردند.
در بیانیه وزارت تجارت اداره طالبان آمده که این نشست زیر نام «کنفرانس تواصل تجاری افغان – قرغیز» با هیئت قرغیزستان برگزار شد.
بر بنیاد این بیانیه، این تفاهمنامهها حوزههایی چون طلا، دارو، پاپوش، مخابرات، معادن و انرژی، لوژستیک و ترانسپورت، زراعت، ساختمانسازی و بانکداری را در بر میگیرد.
در حاشیه این نشست، نشستهای تخصصی میان تاجران و سرمایهگذاران دو کشور نیز برگزار شد و دو برنامه درباره فرصتهای سرمایهگذاری از سوی نمایندگان افغانستان و قرغیزستان ارائه شد.
نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت طالبان، این نشست را گام مهمی در راستای توسعه همکاریهای اقتصادی دوجانبه عنوان کرد و گفت: «افغانستان و قرغیزستان مکمل یکدیگر هستند؛ یکی دروازه ورود به آسیای مرکزی و بازارهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا، و دیگری نقطه اتصال جنوب و غرب آسیاست.»
او همچنین امضای نقشهراه و تفاهمنامه همکاریهای اقتصادی را چارچوب عملی روابط تجاری دو کشور دانست و از افتتاح خانه تجارت قرغیزستان در افغانستان بهعنوان پل ارتباطی میان بازرگانان دو کشور یاد کرد.
او از تصمیم وزارت صنعت و تجارت برای افتتاح خانه تجارت افغانستان در قرغیزستان نیز خبر داد و هدف از این ابتکارها را شناسایی فرصتها، رفع چالشها و آغاز اقدامات عملی برای توسعه تجارت دانست.
در بیانیه آمده که در ادامه، بکیت صدیکوف، وزیر اقتصاد و تجارت جمهوری قرغیزستان نیز با اشاره به جایگاه راهبردی دو کشور در منطقه، بر ضرورت گسترش سرمایهگذاریهای مشترک، ترانزیت و تجارت دوجانبه تأکید کرد.
این در حالی است که گذرگاههای کشور با پاکستان از بیش از دو ماه به این سو بستهاند. طالبان گفتهاند که به دنبال راههای بدیل برای داد و ستد بازرگانی کشور هستند.
