امنیت

پاکستان: قطعنامه کافی نیست، طالبان باید ضمانت کتبی بدهند

د پاکستان د بهرنیو چارو وزارت ویاند طاهر حسن اندرابي

طاهر اندرابی، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، امروز، پنجشنبه، در واکنش به قطعنامه تازه روحانیون وابسته به طالبان گفته «پیشرفت مثبت» است، اما برای پاکستان کافی نیست. او گفته است طالبان باید تعهدات خود را به‌صورت کتبی ارائه کنند، چون «تعهدهای گذشته عملی نشده است».

این واکنش پس از آن مطرح شد که بیش از هزار تن از روحانیون وابسته به طالبان در کابل گفتند هیچ‌کس حق ندارد برای جنگ یا «جهاد» به کشور دیگری برود.

آنان تأکید کردند که رفتن افراد برای عملیات مسلحانه بیرون از افغانستان «جایز نیست» و طالبان باید جلو آن را بگیرد.

این نشست در واکنش به حمله‌های هوایی اخیر پاکستان برگزار شده بود. در قطعنامه روحانیون نظام طالبان را «شرعی» خواندند و گفتند دفاع از آن بر همه مسلمانان «واجب» است.

آنان تأکید کردند خاک افغانستان نباید علیه هیچ کشور دیگری استفاده شود و هر فرد یا گروهی که چنین کند «متخلف» است.

در این قطعنامه دفاع از خاک افغانستان «فرض عین» اعلام شد و گفته شد اگر به افغانستان حمله شود، «همه افغان‌ها مکلف به دفاع هستند». علمای وابسته به طالبان از کشورهای اسلامی نیز خواستند روابط خود را بر پایه «اخوت اسلامی» تنظیم کنند.

این تحولات در حالی است که تنش میان طالبان و پاکستان در هفته‌های اخیر بالا گرفته است. چندی پیش، حمله‌های هوایی پاکستان در کابل و چند ولایت به مرگ و زخمی‌شدن شماری از غیرنظامیان انجامید.