جنوب آسیا

گسترش درگیری‌ها در مرز مورد مناقشه تایلند و کامبوج

عکس از نیروهای مرزی تایلند

در حالی که درگیری‌های تازه میان تایلند و کامبوج در امتداد مرز مورد مناقشه میان دو طرف گسترش یافته است، تایلند روز سه‌شنبه اعلام کرد در حال انجام اقداماتی برای بیرون راندن نیروهای کامبوج از قلمرو خود است.

هر یک از طرف‌ها، دیگری را مسئول آغاز درگیری‌ها دانسته است؛ درگیری‌هایی که آتش‌بس شکننده‌ای را که با میانجی‌گری دونالد ترمپ، رئیس‌جمهور امریکا، شکل گرفته بود و به پنج روز نبرد در ماه جولای پایان داده بود، بر هم زده است.

بر بنیاد گزارش رویترز، وزارت دفاع کامبوج اعلام کرد دو غیرنظامی طی شب گذشته کشته شده‌اند و آمار تلفات این کشور به شش نفر رسیده است. یک سرباز تایلندی نیز در این درگیری‌ها کشته شده است.

نیروی دریایی تایلند صبح سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت که نیروهای کامبوج در ولایت ساحلی «ترات» در داخل قلمرو تایلند شناسایی شده‌اند و عملیات نظامی برای بیرون راندن آنان آغاز شده است، بدون این‌که جزئیات بیشتری ارائه کند.

هون مانت، نخست‌وزیر کامبوج، دوشنبه‌شب گفت که تایلند «نباید به بهانه بازپس‌گیری حاکمیت خود، از نیروی نظامی برای حمله به روستاهای غیرنظامی استفاده کند».

پیش‌تر، کامبوج گفته بود حتی پس از آن‌که نیروهایش زیر حمله‌های مداوم قرار گرفتند اما تلافی نکرده است.

نیروی دریایی تایلند گفت نیروهای کامبوج حضور خود را افزایش داده‌اند؛ تک‌تیرانداز و سلاح‌های سنگین مستقر کرده، مواضع مستحکم‌شده را تقویت کرده و سنگر کنده‌اند و افزود که این اقدام‌ها را «تهدیدی مستقیم و جدی علیه حاکمیت تایلند» می‌داند.

درگیری‌های روز دوشنبه شدیدترین نبردها از زمان تبادل پنج‌روزه راکت و توپخانه سنگین در ماه جولای میان دو همسایه جنوب‌شرقی آسیا بود؛ زمانی که دست‌کم ۴۸ تن کشته و ۳۰۰ هزار تن آواره شدند، پیش از آن‌که ترمپ برای میانجی‌گری آتش‌بس وارد عمل شود.