عاصم منیر، فرمانده تازه منصوبشده نیروهای دفاعی پاکستان، و رئیس ستاد ارتش این کشور گفته است که تحریک طالبان پاکستان (تیتیپی) پس از قدرتگیری طالبان در افغانستان در سال ۲۰۲۱ «جسورتر و فعالتر» شده و اسلامآباد از دولت طالبان خواسته است که میان روابط با پاکستان یا حمایت از این گروه یکی را انتخاب کند.
آقای، عاصم منیر امروز دوشنبه در مراسم آغاز به کار فرماندهی مشترک جدید نیروهای مسلح پاکستان در شهر راولپندی افزوده که یک «پیام روشن» به طالبان در کابل ارسال شده است: دولت کنونی افغانستان باید میان پاکستان و «فتنهٔ خوارج» اصطلاح مقامهای پاکستانی برای اشاره به تحریک طالبان پاکستان یکی را برگزیند.
بر بنیاد اعلام ارتش پاکستان، فرمانده نیروهای دفاعی در سخنان خود تأکید کرد که او هشدار داد که ادامه پناهدادن یا نادیدهگرفتن فعالیتهای تیتیپی امنیت پاکستان را بیش از پیش با خطر روبهرو میسازد.
با این حال تاکنون طالبان نسبت به اظهارات تازه عاصم منیر واکنش نداشتهاند.
عاصم منیر در بخش دیگری از سخنان خود به تنشهای اخیر میان پاکستان و هند نیز پرداخت و گفت که عملیاتهای انجامشده در رویارویی چندروزه دو کشور به «نمونههای آموزشی جنگهای آینده» تبدیل شده است. او افزود که هند نباید «به توهمی» دچار شود که واکنش بعدی پاکستان کند خواهد بود، بلکه پاسخ اسلامآباد «سریعتر و شدیدتر» خواهد آمد.
نیروهای دفاعی پاکستان، برای تقویت هماهنگی عملیاتی میان بخشهای مختلف نیروهای دفاعی در برابر تهدیدات فزاینده امنیتی ایجاد شده است.
بر بنیاد اعلام ارتش پاکستان، فرمانده نیروهای دفاعی در سخنان خود تأکید کرد که او هشدار داد که ادامه پناهدادن یا نادیدهگرفتن فعالیتهای تیتیپی امنیت پاکستان را بیش از پیش با خطر روبهرو میسازد.
تحریک طالبان پاکستان، هرچند گروهی جدا از طالبان افغانستان است، اما روابط ایدئولوژیک و شبکهای عمیقی با آنها دارد.
مقامهای پاکستانی میگویند تیتیپی از زمان تسلط طالبان بر کابل در اگست ۲۰۲۱ فضای بیشتری برای سازماندهی، جذب نیرو و اجرای حمله یافته است.
پس از دو ماه تنشهای لفظی و مرزی میان پاکستان و طالبان و ناکامی چهار دور گفتوگو در قطر، ترکیه و ریاض، نگرانی های منطقهای نیز افزایش یافته است.
این در حالی است که پس از انتشار گزارش رویترز درباره توافق آتشبس میان پاکستان و طالبان در ریاض، مرزبانان دو طرف جمعهشب دوباره در مرز اسپینبولدک قندهار درگیر شدند.
پیش از این مقامهای پاکستانی طالبان را بر پشتیبانی از تی تی پی متهم کرده اند اتهامی که طالبان همواره آن را بی بنیاد دانسته اند.
