خاور میانه

سوریه اولین سالگرد سرنگونی حکومت اسد را جشن می‌گیرد

عکس از یک موتر نظامی شورشیان در جاده منتهی به دمشق. آرشیف

سوری‌ها امروز دوشنبه، ۱۷ قوس، اولین سالگرد سرنگونی حکومت بشار اسد را جشن می‌گیرد و شهروندان این کشور برای یافتن ثبات و بهبودی پس از سال‌ها جنگ در تلاش هستند.

بر بنیاد گزارش رویترز، جشن‌های رسمی برای میدان مرکزی اموی در دمشق که پیش از ۸ دسمبر مملو از تجمعات شادی بوده است و سایر نقاط این کشور برنامه‌ریزی شده است.

اسد یک سال پیش از سوریه به روسیه فرار کرد؛ چون شورشیان تحت فرماندهی احمد شرع، رئیس دولت موقت کنونی سوریه، دمشق را تصرف کردند و بیش از ۱۳ سال پس از آغاز جنگی که از قیام علیه حکومت او سرچشمه گرفت، اسد را سرنگون کردند.

چندین روز است که در برخی از مناطق سوریه جشن‌هایی در جریان است، هزاران تن روز جمعه خیابان‌های حما را پر کردند و پرچم جدید سوریه را تکان دادند: چون آنان روزی را گرامی داشتند که شورشیان به رهبری گروه اسلام‌گرای حیات تحریر شام، وابسته به شرع، در جریان پیشروی سریع خود به سمت دمشق، این شهر را تصرف کردند.

دولت کنونی سوریه از سوری‌ها خواسته است تا برای نشان دادن وحدت تجمع کنند.

دولت تحت رهبری کردها که شمال شرقی را اداره می‌کند، سالگرد را به سوری‌ها تبریک گفت اما تجمعات یا رویدادها را به دلایل امنیتی ممنوع کرده است و به افزایش فعالیت «هسته‌های تروریستی» که به دنبال سوءاستفاده از این مناسبت هستند، اشاره کرده است.

احمد شرع، فرمانده که یکی از فرماندهان پیشین القاعده است، در سخنرانی اواخر نومبر به مناسبت اولین سالگرد آغاز مبارزات پیروزمندانه شورشیان تحت امرش، از همه سوری‌ها خواست تا در میادین تجمع کنند تا شادی خود را نشان دهند و وحدت ملی را نشان دهند.