وزارت خارجه قطر اعلام کرده است که فیصل بن عبدالله الحنزاب، فرستاده ویژه وزیر امور خارجه این کشور، در حاشیه روز نخست مجمع دوحه با دکتر عصمتالله ایرگاشیف، نماینده ویژه ازبیکستان در امور افغانستان، دیدار و گفتگو کرده است.
در این دیدار، دو طرف درباره گسترش روابط همکاری میان قطر و ازبیکستان و همچنین تازهترین تحولات افغانستان بحث کردهاند.
وزارت خارجه قطر میگوید این گفتگو بخشی از تلاشهای دوحه برای نقشآفرینی سازنده در روندهای منطقهای و حمایت از ثبات در افغانستان است.
مجمع دوحه ۲۰۲۵ امروز (شنبه) با حضور حدود پنج هزار شرکتکننده از ۱۶۰ کشور آغاز شد.
سخنرانیها و نشستهای روز نخست عمدتاً بر بحرانهای جاری جهان و نقش قطر بهعنوان میانجی در منازعات بینالمللی تمرکز داشت؛ از جنگ غزه و اوکراین گرفته تا بحرانهای سوریه و سودان.
در این نشست، یک نماینده طالبان نیز دعوت شده است.

در همین حال ذاکر جلالی، رئیس سوم سیاسی وزارت خارجه طالبان، گفته که قرار است فردا یک میزگرد ویژه با محوریت «نقش افغانستان در اتصال منطقهای» برگزار شود.
در این میزگرد، دکتر عبدالحی قانت، نماینده ویژه رئیسجمهور ازبیکستان، عصمتالله ایرگاشوف و فیصل بن عبدالله الحنزاب از قطر نیز حضور خواهند داشت.
در نخستین روز مجمع، در بخش ویژه اهدای جوایز، در کنار چهرههای بینالمللی، از فعالیتهای «تحولآفرین» سعد محسنی، مسئول موبی گروپ، در حوزه آموزش در شرایط دشوار نیز قدردانی شد، این جایزه از سوی امیر قطر به او اهدا شد.
