نهاد حمایتکننده رسانههای آزاد افغانستان یا نی در تبعید در واکنش به بازداشتهای اخیر خبرنگاران کشور در پاکستان به هدف اخراج اجباری آنان به افغانستان، میگوید که حکومت این کشور نباید از این خبرنگاران و کارمندان رسانهای به عنوان ابزار در برابر طالبان استفاده کرده و در شرایط کنونی آنان را اخراج کند.
این نهاد در بیانیهای گفته است از آنچه که در برابر شهروندان افغانستان و بهویژه خبرنگاران و کارمندان رسانهای انجام میشود، خیلی نگران است و از حکومت پاکستان خواسته از شهروندان افغانستان به عنوان ابزار استفاده نکند.
نی در تبعید بر بنیاد گزارشهای رسیده به این نهاد گفته است که تنها در ۲۴ ساعت گذشته، ۵ خبرنگار و کارمند رسانهای در اسلامآباد بازداشت شدهاند و به اردوگاههای موقت نگهداری به هدف اخراج اجباری فرستاده شدهاند.
این نهاد میگوید که این خبرنگاران و کارمندان رسانهای، نه تنها سلب آزادی شدهاند، بلکه در هنگام بازداشت مورد خشونت فزیکی و روانی نیز قرار گرفتهاند.
به گفته این نهاد، سلب آزادی و خشونت فزیکی و روانی، از جمله اعمال ضد بشری است و افراد ملکی و نظامی پاکستان با انجام چنین اعمالی، برخلاف قوانین عمل کردهاند و باید پاسخگو باشند.
این نهاد افزوده که خبرنگاران، کارمندان رسانهای و فعالان مدنی با اخراج به افغانستان با خطر مرگ روبهرو میشوند و حفاظت جان این افراد آسیبپذیر، از مسئولیتهای کشورهای است که این افراد در آنها مقیم هستند.
نی در تبعید همچنین از حکومت پاکستان خواسته تا در زمینه حضور بلندمدت خبرنگاران و کارمندان رسانهای در آن کشور همکاری کند تا آنان در امان باشند.
این نهاد تاکید کرده که استفاده از این افراد در برابر طالبان، خلاف موازین دینی و اسلامی و همچنین قوانین بینالمللی است.
نی در تبعید میگوید: «حکومت پاکستان باید به این موضوع مستحضر باشد که طالبان حاکم در افغانستان دشمنان جامعه خبرنگاری و جامعه مدنی بوده و افراد کارمند در این مسلک از دید این گروه واجبالقتل شمرده میشود.»
این در حالی است که پیش از این منابع از اسلامآباد به آمو گفتند که نیروهای امنیتی پاکستان نیمهشب سهشنبه شماری از زنان فعال مدنی، کودکان و مردان مهاجر کشور در پارک آرژانتینای را «لتوکوب» کردند.
به گفته منابع، این نیروها حوالی ساعت ۱:۳۰ بامداد، ۴ قوس، بدون هیچ گونه اطلاع قبلی، اطراف این پارک را به گونه گسترده محاصره کردند و به طور ناگهانی اقدام به «ضرب و شتم» زنان فعال مدنی و کودکان مهاجر افغانستان در این محل کردند.
منابع افزودند که این مهاجران و فعالان مدنی، طی چهار ماه گذشته با برپایی خیمههای تحصن در این پارک، در گرما، باران و سرمای شب، سختترین شرایط ممکن را تحمل کردهاند. آنان با وجود محرومیت کامل از ابتداییترین وسایل و ضروریات زندگی، ناچار به ادامهٔ مقاومت و دادخواهی بودهاند.
شماری از فعالان مدنی و حقوق بشری گفتهاند که اقدام پولیس پاکستان برای انتقال اجباری حدود چهارصد خانوادهٔ آسیبپذیر و تهدید به اخراج اجباری آنان به افغانستان، نه تنها مغایر با تمامی «استنداردها و نورمهای بینالمللی در زمینهٔ حفاظت از پناهجویان» است؛ بلکه خطری جدی برای امنیت و جان این افراد به شمار میرود.
