امنیت

یوناما: دست‌کم ۱۰ غیرنظامی در حمله‌های هوایی خوست و کنر کشته شدند

دفتر نمایندگی ملل متحد در افغانستان (یوناما) اعلام کرده است که در حمله‌های هوایی شب گذشته در ولایت‌های خوست و کنر، دست‌کم ۱۰ غیرنظامی جان باخته و شش تن دیگر زخمی شده‌اند.

به گفته یوناما در این حمله‌‌ها، بیشتر قربانیان کودکان بوده‌اند.

یوناما امروز سه‌شنبه با نشر خبرنامه‌ای گفت این حمله‌ها در شب دوشنبه صورت گرفته و تلفات غیرنظامی «شدیداً نگران‌کننده» است.

این نهاد از تمام طرف‌های درگیر خواست که به قوانین بین‌المللی بشردوستانه احترام بگذارند و هرگونه اقدام نظامی را به‌گونه‌ای انجام دهند که از آسیب‌دیدن غیرنظامیان جلوگیری شود.

یوناما عامل این حمله‌ها را مشخص نکرده؛ اما طالبان، پاکستان را مسئول این حمله‌ها دانسته‌اند.

سازمان ملل هشدار داده که ادامه حمله‌ها بدون رعایت اصول بین‌المللی می‌تواند وضعیت انسانی در مناطق مرزی را وخیم‌تر کند و بار دیگر تأکید کرده است که حفاظت از غیرنظامیان باید در اولویت فوری همه طرف‌های درگیر قرار گیرد.

جنگنده‌های پاکستانی شب گذشته بخش‌هایی از ولایت‌های خوست، کنر و پکتیکا را بمباران کردند.

سخنگوی طالبان اعلام کرده که در حمله بر یک خانه مسکونی در ولسوالی گربز خوست دست‌کم ده تن، به شمول یک زن و ۹ کودک جان باخته‌اند.

به گفته ذبیح‌الله مجاهد، در حمله‌های پاکستان بر کنر و پکتیکا چهار غیرنظامی زخمی شده‌اند. حکومت پاکستان در این باره موضع نگرفته است.

با این حال،‌ طالبان حمله پاکستان بر بخش‌هایی از افغانستان را تجاوزگرانه خوانده اند و هشدار داده اند که به این حمله‌ها پاسخ لازم تلافی‌جویانه خواهند داد.