بازرگانی

اتاق‌های تجارت ایران و افغانستان تفاهمنامه همکاری امضا کردند

عکس از امضای تفاهمنامه همکاری میان اتاق‌های تجارت افغانستان و ایران

نمایندگی دیپلوماتیک ایران در اکس گفته است که اتاق‌های تجارت افغانستان و ایران تفاهمنامه همکاری امضا کرده‌اند.

هرچند این نمایندگی دیپلوماتیک جزئیاتی از این تفاهمنامه ارائه نکرده؛ اما گفته است که امضای آن «چشم‌انداز همکاری بخش‌های خصوصی دو کشور» را بهبود می‌بخشد.

این در حالی است که بسته‌شدن گذرگاه‌های تجاری میان افغانستان و پاکستان از مرز ۴۰ روز گذشته و این اقدام روند تجارت میان دو کشور را مختل کرده است.

اخیراً خبرگزاری رویترز گزارش داده که طالبان با افزایش تنش با پاکستان و بسته‌شدن گذرگاه‌های مرزی افغانستان با این کشور در هفته‌های اخیر، برای کاهش وابستگی به پاکستان، بیش‌تر به مسیرهای تجاری از طریق ایران و آسیای میانه متکی شده‌اند.

وابستگی افغانستان به بنادر پاکستان مدت‌ها است که به اسلام‌آباد اهرم فشاری برای اعمال فشار بر طالبان در مورد شبه‌نظامیان پاکستانی که در آن سوی مرز پناه گرفته‌اند، داده است.

اما این خبرگزاری نوشته که طالبان در افغانستان به طور فزاینده‌ای از امتیازات ایران برای انتقال بار به بندر چابهار تحت حمایت هند، دور زدن پاکستان و جلوگیری از اختلالات مکرر مرزی و ترانزیتی استفاده می‌کنند.

پیش از این عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی رئيس وزیران طالبان، در نشست خبری با بازرگان و صنعت‌کاران کشور در کابل گفت که اگر پاکستان می‌خواهد راه‌های تجارتی با افغانستان را بگشاید، باید «تضمین‌های قوی و مستحکم» بدهد.

او تاکیده کرد که این گذرگاه‌ها در صورتی بازگشایی خواهند شد که «تضمین شود تحت هیچ شرایطی، اگر جنگ باشد یا حالت عادی، دوباره مسدود نمی‌شود.»