رسانه‌ها

سازمان حمایت از رسانه‌های افغانستان خواهان «آزادی فوری» خبرنگاران بازداشت شده در پاکستان شد

عکس از گشت پولیس پاکستان برای بازداشت مهاجران در منطقه «فیصل تاون» اسلام‌آباد

سازمان حمایت از رسانه‌های افغانستان در واکنش به بازداشت چهار خبرنگار کشور در اسلام‌آباد گفته است که «خبرنگاری جرم نیست» و برخوردهای اخیر پولیس پاکستان با خبرنگاران، نگران‌کننده و خلاف اصول آزادی بیان است.

این سازمان در بیانیه‌ای که روز دوشنبه، ۲۶ عقرب منتشر کرده، گفته است که چهار خبرنگار و کارمند رسانه‌ای کشور در پایتخت پاکستان توسط پولیس بازداشت شده‌اند؛ اقدامی که به‌گفتۀ این نهاد، «ضربۀ مستقیم به آزادی بیان» و مصونیت خبرنگاران به شمار می‌رود.

پیش از این منابع به آمو تایید کردند که بلال نعیمی، کارمند رادیو تلویزیون خاور، و شمار دیگری از مهاجران کشور از سوی پولیس پاکستان در اسلام‌آباد بازداشت شدند.

بیانیه سازمان حمایت از رسانه‌های افغانستان می‌افزاید که خبرنگاران بازداشت‌شده از جمله افرادی‌اند که به دلیل شرایط دشوار و فشارهای امنیتی از افغانستان خارج شده و در پاکستان پناه گرفته‌اند، اما اکنون با خطر بازداشت و اخراج روبه‌رو هستند.

این سازمان تأکید کرده که خبرنگاری یک فعالیت مدنی و یک وظیفه اجتماعی برای بازتاب رویدادها و رساندن حقیقت است، و هرگونه فشار، تهدید یا بازداشت خودسرانه، کار حرفه‌ای آنان را مختل می‌کند.

این نهاد از حکومت پاکستان خواسته است که خبرنگاران بازداشت‌شده را «فوراً آزاد کند» و روند تمدید ویزۀ پناهجویان کشور را که در ماه‌های اخیر مسدود شده، دوباره فعال سازد.

در ادامه، سازمان حمایت از رسانه‌ها از نهادهای حامی رسانه‌ها و جامعه مدنی خواسته که در برابر وخامت وضعیت خبرنگاران افغانستان در پاکستان «اقدام فوری و جدی» انجام دهند.