در ادامه اخراج مهاجران، آمارهای کمیسیون طالبان برای رسیدگی به مهاجران نشان میدهد که پاکستان روز یکشنبه بیش از ۷۷۰۰ تن از شهروندان کشور را اخراج کرده است. در همین حال، ۲۴۶ تن دیگر از ایران اخراج شدهاند.
به گفته این کمیسیون، این افراد از طریق گذرگاههای تورخم و سپین بولدک وارد افغانستان شدهاند. روز شنبه نیز ۶۰۰۰ تن از مهاجران از پاکستان اخراج شده بودند.
افزایش بازگشت اجباری مهاجران از کشورهای همسایه نگرانیهایی را در باره ظرفیت پاسخدهی نهادهای داخلی و بینالمللی ایجاد کرده است. بسیاری از مهاجران بدون سرپناه، منابع مالی یا دسترسی کافی به خدمات بهداشتی و آموزشی باز میگردند.
این در حالی است که سازمانهای حقوق بشری و نهادهای بینالمللی بارها خواستار توقف اخراج اجباری مهاجران از پاکستان شدهاند؛ اقدامی که به گفته آنها، هزاران خانواده را در معرض خطر جدی قرار داده است.
