رویترز به نقل از منابع محلی گزارش داده است که حماس در تلاش است تا با شکلگیری تدریجی برنامههای ایالات متحده برای آیندهاش، کنترول خود بر غزه را گسترش دهد و این امر به تردیدهای رقبا در مورد اینکه آیا حماس طبق وعده خود از قدرت کنارهگیری خواهد کرد یا خیر، میافزاید.
پس از آغاز آتشبس در ماه گذشته، حماس به سرعت کنترول خود را بر مناطقی که اسرائیل از آنها عقبنشینی کرد، دوباره برقرار کرد و دهها فلسطینی را که به همکاری با اسرائیل، دزدی یا سایر جرایم متهم بودند را اعدام کرده است.
قدرتهای خارجی از این گروه میخواهند که خلع سلاح شود و دولت را ترک کند؛ اما هنوز در مورد اینکه چه کسی جاگزین این گروه شود، توافق نکردهاند.
اکنون، دهها نفر از ساکنان غزه میگویند که به طور فزایندهای کنترول حماس را از راههای دیگر احساس میکنند.
این خبرگزاری گفته که مقامهای حماس هر چیزی را که وارد مناطق غزه تحت کنترول این گروه میشود، زیر نظر دارند و بر برخی از کالاهای وارداتی خصوصی از جمله سوخت و همچنین سیگار تعرفه وضع میکنند و بازرگانانی را که به نظر میرسد کالاهای گرانقیمت را خریداری میکنند، جریمه میکنند.
این مورد را ۱۰ تن از ساکنان غزه، که سه تن آنان بازرگانان با اطلاعات مستقیم هستند، تایید کردهاند.
اسماعیل الثوابته، رئیس دفتر رسانهای حماس، گفته است گزارشهای مربوط به وضع مالیات بر سیگار و سوخت توسط حماس نادرست است و افزایش هرگونه مالیاتی توسط دولت را تکذیب کرد.
