وزارت امور خارجه پاکستان روز جمعه اعلام کرد که این کشور حاضر به مذاکره با هیچ گروه هراسافکن، از جمله تحریک طالبان پاکستان (تیتیپی) و ارتش آزادیبخش بلوچستان (بیالای)، نیست.
طاهر حسین اندرابی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری خود گفت: «پاکستان هرگز از گفتگو با هیچ دولتی در کابل اجتناب نکرده است، اما با هیچ گروه تروریستی مذاکره نخواهد کرد.»
این اظهارات در چارچوب دور سوم مذاکرات میان اسلامآباد و طالبان افغانستان در ۷ نومبر در استانبول مطرح شده است.
هدف از این مذاکرات، پایان دادن به تروریزم مرزی و تحکیم آتشبس شکنندهای بود که پس از درگیریهای مرزی ماه گذشته مورد توافق قرار گرفت.
اندرابی مدعی شد که از زمان به قدرت رسیدن طالبان، حملههای هراسافکنی از خاک افغانستان به پاکستان افزایش یافته است و پاکستان با وجود تلفات انسانی و نظامی، نهایت خویشتنداری را به خرج داده و از تشدید تنشها خودداری کرده است.
او تصریح کرد: «انتظار داریم رژیم طالبان با گذشت زمان این حملات را کنترل کرده و اقدامات مشخصی علیه تحریک طالبان پاکستان انجام دهد.»
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین تأکید کرد که هر کسی که هراسافکنان را پناه دهد یا حمایت مالی کند، دوست ملت پاکستان محسوب نمیشود.
او افزود که تلاش طالبان برای معرفی این گروهها به عنوان پناهنده، یک ترفند نادرست است.
این اظهارات در حالی مطرح میشوند که طالبان، پاکستان را به خواستهای«غیر منطقی» متهم کرده و تاکید کرده که مشکل تیتیپی مشکل داخلی پاکستان است.
