امنیت سیاست

خواجه آصف انفجار اسلام‌آباد را «پیامی از سوی کابل» خواند

خواجه محمد آصف وزیر دفاع پاکستان. آرشیف

خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان، در پیامی در اکس انفجار امروز در اسلام‌آباد را «زنگ هشدار، جنگ تمام پاکستان» و «پیامی از سوی کابل» خوانده و گفته است که انتظار موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات با طالبان «بیش از حد خوش‌بینانه» خواهد بود.

انفجار اسلام‌آباد امروز سه شنبه در بیرون یک دادگاه محلی در منطقه جی ۱۱ در این شهر رخ داد. بر بنیاد گزارش‌ رسانه‌های پاکستانی و الجزیره، در این انفجار حداقل ۱۲ تن کشته شدند و ۲۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.

خواجه آصف در این باره گفته است: «ما در وضعیت جنگی هستیم. اگر کسی تصور کند که ارتش پاکستان تنها در مناطق مرزی افغانستان–پاکستان یا مناطق دورافتاده بلوچستان درگیر جنگ است، حمله انتحاری امروز در دادگاه ناحیه‌ای اسلام‌آباد باید به‌عنوان یک زنگ هشدار تلقی شود که این جنگ، جنگ تمام پاکستان است؛ جنگی که ارتش پاکستان در آن هر روز قربانی می‌دهد و تلاش می‌کند به مردم احساس امنیت بدهد.»

او همچنین افزوده که طالبان توانایی جلوگیری از حمله‌های هراس‌افکنی در پاکستان را دارند، اما گفته که «رسیدن این جنگ تا پایتخت، اسلام‌آباد، پیامی از سوی کابل است — پیامی که پاکستان، الحمدلله، توانایی پاسخ قاطع به آن را دارد.»

طالبان و پاکستان در بیش از یک ماه پسین پس از درگیری‌های هشت روزه مرزی سه دور مذکرات برگزار کردند. در دو دور اخیر این مذاکرات که در استانبول برگزار شد، دو طرف به نتیجه‌ای دست نیافتند. خواست اصلی پاکستان در این مذاکرات جلوگیری از فعالیت تی تی پی در داخل افغانستان برای انجام حمله در برابر پاکستان است. اما طالبان این مسئله را یک موضوع داخلی پاکستان خوانده‌اند.

با آن که طالبان حضور تحریک طالبان پاکستان در افغانستان را رد کرده‌اند؛ یک گزارش گروه نظارتی ملل متحد در ماه سپتمبر گفته است که این گروه حدود ۶۰۰۰ جنگجو در افغانستان دارد.

انفجار در اسلام‌آباد یک روز پس از انفجاری در نزدیکی لعل قلعه در دهلی رخ داده است که در آن حداقل ۱۲ تن کشته شدند.