امنیت

ایران بار دیگر برای میانجی‌گری میان طالبان و پاکستان آمادگی نشان داد

اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت خارجه ایران

وزارت خارجه ایران اعلام کرده است که این کشور آماده است در صورت موافقت طالبان و پاکستان، برای کاهش تنش‌ها میان دو طرف میانجیگری کند.

اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز دوشنبه (۱۹ عقرب) در نشست خبری گفت که عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران، در تماس‌های جداگانه با وزیران خارجه طالبان و پاکستان، آمادگی تهران را برای «هرگونه مساعدت جهت حل مسأله و جلوگیری از تشدید تنش‌ها» اعلام کرده است.

او با ابراز نگرانی از افزایش تنش میان افغانستان و پاکستان، تأکید کرد که ناامنی در مرزهای شرقی می‌تواند امنیت کل منطقه را تحت تأثیر قرار دهد.

به‌گفته بقایی، این نگرانی ایران تنها به دلیل هم‌مرزی نیست، بلکه به‌خاطر پیوندهای عمیق تاریخی، فرهنگی و دینی با دو کشور مسلمان افغانستان و پاکستان است.

او افزود: «ایران از آغاز بروز تنش‌ها، طرفین را به خویشتنداری دعوت کرده و آمادگی خود را برای کمک به حل‌وفصل اختلافات اعلام کرده است.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین گفت که در آخرین اقدام، عباس عراقچی در تماس‌های جداگانه با محمد اسحاق دار، معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه پاکستان، و امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، دیدگاه‌های تهران را درباره ضرورت گفتگو و پرهیز از تشدید تنش‌ها مطرح کرده است.

بقایی گفته که جمهوری اسلامی ایران در صورت استقبال دو طرف، از هیچ تلاشی برای کاهش تنش‌ها و بازگشت ثبات میان کابل و اسلام‌آباد دریغ نخواهد کرد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که گفتگوهای اخیر میان طالبان و پاکستان در استانبول با میانجی‌گری قطر و ترکیه، بدون نتیجه پایان یافته است.