در حالیکه هند در تلاش است سطح روابط دیپلماتیک خود با طالبان را به سطح سفیر ارتقا دهد، یک منبع در وزارت خارجه طالبان به آمو گفته است که دهلی نو همچنان از رهگذر امنیتی نگران است و در دیدارهایش با مقامهای طالبان پیوسته بر تأمین امنیت سفارت هند در افغانستان تأکید میکند.
روز گذشته سخنگوی وزارت خارجه هند گفت که پس از ارتقای روابط دیپلماتیک با طالبان به سطح سفارت، این کشور اکنون در تلاش تقویت چگونگی عملکرد، مسئولیتها و افزایش ظرفیتهای سفارت خود در افغانستان است.
رندهیر جیسوال، سخنگوی وزارت خارجه هند، گفت: «در مورد سفارت خودمان، عملیات، ارتقا نمایندگی فنی ما در کابل، به شما گفتیم که به سفارت ارتقا یافته است و ما در حال بررسی چگونگی عملکردها، وظایف، مسوولیتها و چگونگی افزایش توانایی آن هستیم. بنابراین اینها مواردی هستند که در دست بررسی هستند.»
منبع تاکید دارد که هند پیوسته در سفر ماه گذشته وزیر خارجه طالبان به دهلی نو، در مسئله ارتقای سطح روابط دیپلماتیک، تاکید جدی بر مصوونیت دیپلماتان و کارمندان هندی داشت.
خبرگزاری استارت نیوز گلوبل نیز گزارش داده هند بیشتر در مسئله ارتقای سطح روابط دیپلماتیک با طالبان، در مورد امنیت و مصوونیت دیپلماتان هندی، نگرانیهای امنیتی دارد. افزون بر این، گزارش نوشته که بهزودی ممکن مسئولیت سفارت افغانستان در دهلی نو به کاردار طالبان واگذار شود.
در گزارش آمده است: «قرار است یک مقام رسمی منصوب از سوی رژیم طالبان بهزودی بهعنوان کاردار در سفارت افغانستان در دهلینو مشغول به کار شود. این اتفاق ممکن است بهزودی رخ دهد.»
افغانستان در هند افزون بر سفارت در دهلینو، دو قنسولگری نیز دارد. هند هم افزون بر سفارت در کابل، در شهرهای بزرگ کشور چون ننگرهار، هرات و بلخ قنسولگری دارد. آگاهان تاکید دارند که بهباور آنان تعامل هند با طالبان، سبب شده تا امروز روابط پاکستان رقیب دیرینه هند در منطقه، با طالبان تا بهدرگیری نظامی و تنشهای پیچیده بیانجامد.
