اروپا

در حمله‌های روسیه به پست‌های برق هسته‌ای اوکراین هفت تن کشته شدند

عکس از یک پست نیروگاه برق اوکراین

مقام‌های اوکراینی روز شنبه اعلام کردند که روسیه در حمله‌های شبانه به اوکراین، پست‌های برقی را که دو نیروگاه هسته‌ای را تغذیه می‌کنند، هدف قرار داده و هفت تن را کشته است.

بر بنیاد گزارش رویترز، آندری سیبیها، وزیر خارجه اوکراین، گفته است: «روسیه بار دیگر پست‌هایی را که نیروگاه‌های هسته‌ای خملنیتسکی و ریون را تغذیه می‌کنند، هدف قرار داد.»

او تاکید کرده است: «این حمله‌ها تصادفی نبودند؛ بلکه کاملاً برنامه‌ریزی شده بودند. روسیه عمداً ایمنی هسته‌ای در اروپا را به خطر می‌اندازد.»

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، گفته است که روسیه بیش از ۴۵۰ پهپاد و ۴۵ موشک شلیک کرده است.

در شهر دنیپرو، سه تن کشته و ۱۲ تن زخمی شدند؛ زمانی که یک پهپاد به یک ساختمان آپارتمانی برخورد کرد. مقام‌های منطقه‌ای گفته‌اند که سه تن در منطقه جنوب‌شرقی زاپوریژیا و یک تن در منطقه خارکیف در شمال کشته شدند.

یولیا سویریدنکو، نخست‌وزیر اوکراین، گفته است که تأسیسات انرژی در مناطق کی‌یف، پولتاوا و خارکیف آسیب دیده و هزاران تن بدون برق و آب مانده‌اند. مقام‌های پولتاوا گفتند که از جنراتورهای برق برای تأمین آب استفاده شده است.

وزارت دفاع روسیه پیش از این در روز شنبه اعلام کرد که در پاسخ به حمله‌های کی‌یف به روسیه، «حمله‌ای گسترده با سلاح‌های دوربرد هوایی، زمینی و دریایی با دقت بالا» علیه تأسیسات تولید سلاح و گاز و انرژی انجام داده است.