رسانههای پاکستان گزارش دادهاند که مذاکرات میان پاکستان و طالبان در استانبول بدون دستیابی به نتیجه مشخص پایان یافت.
جیو نیوز به نقل از منابع خود گزارش داده است که اسلامآباد بر مسئولیت طالبان در کنترل فعالیتهای هراسافکنان از خاک افغانستان تأکید کرده، اما هیئت طالبان از پذیرش این درخواست خودداری کرده است.
براساس این گزارش سومین دور گفتگوهای دو کشور در استانبول پس از چند روز مذاکره به بنبست رسیده است.
این مذاکرات با میانجیگری ترکیه و قطر و با هدف کاهش تنشهای مرزی پس از درگیریهای مرگبار ماه گذشته برگزار شده بود.
عطاءالله تارر، وزیر اطلاعات پاکستان، با اشاره به شکست این گفتگوها گفت: «پاکستان از کشورهای برادر ترکیه و قطر به خاطر میانجیگری در مذاکرات سپاسگزار است، اما مسئولیت کنترل تروریزم بر دوش افغانستان است؛ تعهدی که طالبان تاکنون در اجرای آن ناکام ماندهاند.»
او تأکید کرد که اسلامآباد هیچ دشمنی با مردم افغانستان ندارد، اما از «اقدامات طالبان که به منافع مردم افغانستان و کشورهای همسایه آسیب برساند، حمایت نخواهد کرد.»
به گفته تارر، پاکستان از حاکمیت ملی و امنیت منطقهای خود بهطور کامل محافظت خواهد کرد و در این زمینه از تمام گزینههای ممکن استفاده میکند.
پیش از این، دور دوم مذاکرات بین اسلامآباد و طالبان در ۲۵ اکتوبر در استانبول برگزار شده بود، اما آن دور نیز بدون نتیجه پایان یافت.
طبق گزارش جیو نیوز طالبان در آن نشست حاضر نشد نگرانیهای پاکستان درباره فعالیتهای تحریک طالبان پاکستان (تیتیپی) را بپذیرد.
با این حال، میانجیگران ترکیه و قطر در آن زمان توانستند دو طرف را به حفظ آتشبس موقت متقاعد کنند.
وزارت خارجه ترکیه در پایان دور دوم مذاکرات بیانیهای صادر کرده بود که در آن بر ایجاد مکانیزم نظارتی برای پایبندی به آتشبس و برخورد با ناقضان آن تأکید شده بود.
گزارشها حاکی است که اسلامآباد همچنان از طالبان میخواهد از گروههای هراسافکن در خاک افغانستان فاصله بگیرند و اجازه ندهند این گروهها علیه پاکستان فعالیت کنند. در مقابل، هیئت طالبان مدعی است که اسلامآباد باید به توافقهای پیشین احترام بگذارد و از «دخالت در امور داخلی افغانستان» خودداری کند.
این بنبست تازه، پس از امضای توافق آتشبس میان خواجه محمد آصف، وزیر دفاع پاکستان، و محمد یعقوب، وزیر دفاع طالبان، در ۱۹ اکتوبر در دوحه رخ داده است؛ توافقی که اکنون در معرض فروپاشی قرار گرفته است.
