سازمان گزارشگران بدون مرز در تازهترین گزارش خود، پخش ویدیوهای «اعترافات اجباری» روزنامهنگاران از سوی طالبان را بهشدت محکوم کرده و آن را بخشی از «تاکتیک جدید ارعاب و تحقیر خبرنگاران» در افغانستان خوانده است.
این سازمان در این گزارش خواستار آزادی فوری مهدی انصاری و شش خبرنگار دیگر شده که بهطور «خودسرانه» در بازداشت طالبان بهسر میبرند.
در تازهترین مورد، ویدیویی از مهدی انصاری، خبرنگار خبرگزاری افغانستان در صفحه فیسبوک «هندوکش» وابسته به اداره استخبارات طالبان منتشر شده است. این ویدیو، «اعترافات» اجباری انصاری را نشان میدهد که در آن به «تولید تبلیغات علیه طالبان و همکاری با رسانههای تبعیدی» متهم شده است.
مهدی انصاری در ۵ اکتوبر ۲۰۲۴ پس از خروج از دفتر کارش در کابل ناپدید شد. خانوادهاش بعداً تأیید کردند که او توسط نیروهای استخبارات طالبان بازداشت شده است.
او در ۱ جنوری ۲۰۲۵ از سوی اداره ۴۰ استخبارات طالبان به اتهام «تولید تبلیغات علیه طالبان» به یک سال و نیم زندان محکوم و سپس به زندان بگرام منتقل شد.
سلیا مرسیه، رئیس بخش آسیای جنوبی گزارشگران بدون مرز، گفته است: «صحنهسازی اعتراف اجباری مهدی انصاری، بخشی از استراتژی تازه طالبان برای ایجاد وحشت و خاموش کردن صدای رسانههای مستقل است. طالبان میکوشند با نمایش چنین ویدیوهایی، خبرنگاران را به مجرمان ساختگی تبدیل کرده و بازداشتهای خودسرانه را توجیه کنند.»
به گفته این سازمان، مهدی انصاری تنها قربانی این روش نیست.
به گفته این سازمان پیش از او، ابوذر صارم سرپلی، مدیر خبرگزاری توانا و رئیس فدراسیون سازمانهای رسانهای افغانستان، و شکیب نظری، خبرنگار شبکه «انتیوی» جاپان، نیز در ویدیوهایی مشابه مجبور به «اعتراف» شدند.
این ویدیوها در تاریخهای ۳۰ جولای و ۲۱ اگست ۲۰۲۵ در صفحات اجتماعی منتشر شدهاند.
هر سه خبرنگار در جریان یورش نیروهای استخبارات طالبان در ۲۴ جولای ۲۰۲۵ بازداشت شدند.
محمد بشیر هاتف، مدیر موقت فدراسیون رسانهها، و حمید فرهادی، خبرنگار آزاد، از دیگر بازداشتشدگاناند. حمید فرهادی در اکتبر ۲۰۲۴ به دلیل همکاری با رسانههای تبعیدی به دو سال زندان محکوم شد.
گزارشگران بدون مرز در این گزارش همچنین یادآور شده است که طالبان در کنار سرکوب رسانهها، از ۲۹ سپتامبر تا اول اکتوبر سال جاری با دستور رهبر شان، هیبتالله آخندزاده، خدمات اینترنت فیبر نوری را در سراسر کشور قطع کردند؛ اقدامی که بهگفته طالبان برای «مبارزه با فحشا» انجام شد، اما عملاً افغانستان را از جهان جدا ساخت.
بر اساس شاخص جهانی آزادی مطبوعات ۲۰۲۵ گزارشگران بدون مرز، افغانستان در میان ۱۸۰ کشور، در جایگاه ۱۷۵ قرار دارد.
این سازمان گفته است که از زمان بازگشت طالبان به قدرت در اگست ۲۰۲۱، دستکم ۱۶۵ خبرنگار در افغانستان بازداشت شدهاند.
گزارشگران بدون مرز تأکید کرده است که انتشار «اعترافات اجباری» و بازداشت خودسرانه خبرنگاران نقض آشکار حقوق بشر است و از جامعه جهانی خواسته است تا برای توقف این روند فشار بیشتری بر طالبان وارد کند.
