نهاد حمایتکننده رسانههای آزاد افغانستان یا «نی» در تبعید، به مناسبت روز جهانی پایان دادن به معافیت جرایم علیه خبرنگاران، از تمامی کشورهای جهان خواسته که نگذارند نمایندگان طالبان که بیشترین خشونت در برابر خبرنگاران و رسانهها را در تاریخ افغانستان مرتکب شدهاند، آزادانه به این کشورها سفر کنند.
این نهاد در بیانیهای گفته است که طالبان در ۲۴ سال گذشته مسئول ریختن خون بیش از ۱۷۰ خبرنگار و کارمند رسانهای کشتهشده در افغانستان هستند.
نی تاکید کرده که با این وجود، رهبران و نمایندگان طالبان بهگونه آزادانه در اکثر کشورهای جهان در آسیا، اروپا و افریقا سفر میکنند؛ در حالی که تعداد زیاد نمایندگان و رهبران آنان شامل فهرست سیاه سازمان ملل متحد و شامل افراد تحت تعقیب تعداد از کشورهای جهان هستند.
در این بیانیه آمده است که طالبان مسئول فروپاشی سازوکار رسانههای آزاد در افغانستان هستند؛ سازوکاری که در بیست سال نظام جمهوریت و کار شبانهروزی کارکنان رسانهای کشور و حمایت بیدریغ مردم افغانستان و میلیونها دالر کمکهای حقوقبشری کشورهای حامی ارزشهای مدنی، ایجاد شده بود.
نی افزوده که طالبان در کنار از میان بردن تمامی ساختارهای رسانههای آزاد و آزادی بیان در بیشتر از چهار سال گذشته، مسئول تمامی حدود ۲۰۰۰ مورد خشونت در برابر کارمندان رسانهای و خبرنگاران که شامل «قتل، اختطاف، بازداشت، خشونتهای فزیکی و روانی» در ۲۴ سال اخیر در افغانستان میشود، نیز هستند.
این نهاد تاکید کرده که نباید هیچ نماینده و اعضای رهبری طالبان که شامل وزرای نامنهاد و دیگر مقامهای آنان میشود، در کشورهای جهان سفر آزادانه داشته باشند.
در این بیانیه آمده است: «ما از همه کشورهای جهان میخواهیم تا از صدور روادید یا ویزه برای افراد و نمایندگان این گروه (طالبان) خودداری کرده و مانع سفر آنان به کشورهای شان گردند. باشد که چنین اقدامی درسی باشد برای افراد، گروهها و حتا کشورهایی که خشونت در برابر خبرنگاران را دارند هر روز انجام داده و آنرا بهعنوان یک عمل عادی و پیش پا افتاده، بازتعریف میکنند.»
