مهاجرت

سفیر طالبان از حضور ۱۰ هزار زندانی کشور در پاکستان خبر داد

تصویر از آرشیف.

سردار احمد شکیب، سفیر طالبان در اسلام‌آباد، گفته است که در حال حاضر نزدیک به ۱۰ هزار پناهجوی کشور در زندان‌ها و مراکز بازداشت پاکستان هستند.

او در بیانیه‌ای گفته که گذرگاه‌های تورخم و چمن (بولدک) از حدود ۲۰ روز پیش بسته شده‌اند و در نتیجه، رفت‌وآمد مردم، ترانزیت و مبادلات تجاری میان دو کشور به‌طور کامل متوقف شده است.

به گفته او، بسته‌بودن گذرگاه‌ها باعث شده است که هزاران تن همراه با خانواده‌هایشان در کنار جاده‌ها سرگردان شوند و در شرایط دشوار انسانی به‌سر ببرند.

او افزوده است: «نبود غذا، دارو، سرپناه و آب آشامیدنی سالم، مشکلات بسیاری ایجاد کرده و در چند روز گذشته دست‌کم سه کودک و یک زن بر اثر شرایط سخت جان باخته‌اند.»

آقای شکیب بازداشت و اخراج پناهجویان از سوی پولیس پاکستان را «مایه نگرانی جدی بشری» خوانده و گفته است که در برخی مناطق—به‌ویژه در پنجاب، سیالکوت، خوشاب و اَتَک—پناهجویان تنها در برابر پرداخت پول از بازداشت آزاد می‌شوند.

سفارت طالبان در اسلام‌آباد از حکومت پاکستان خواسته است تا گذرگاه‌های تورخم، بولدک، انگور اده و غلام‌خان را هرچه زودتر بازگشایی کند تا پناهجویان بتوانند به‌شکل منظم و با عزت به کشور خود بازگردند.

در بیانیه آمده است که تا زمان بازگشایی مسیرها، روند اخراج اجباری پناهجویان باید متوقف شود و با بازداشت‌شدگان برخورد انسانی و محترمانه صورت گیرد.

سفیر طالبان همچنین از کمیشنری عالی پناهندگان ملل متحد و دیگر نهادهای بین‌المللی خواسته است که برای بازگشت منظم و داوطلبانه پناهجویان کشور همکاری‌های خود را افزایش دهند تا از وقوع یک فاجعه انسانی بزرگ جلوگیری شود.

از سوی دیگر، دولت پاکستان هنوز در مورد گفته‌های مربوط به شمار زندانیان کشور واکنشی نشان نداده است، اما مقام‌های این کشور می‌گویند که روند اخراج اتباع خارجی به‌منظور تأمین امنیت ملی و اجرای قانون انجام می‌شود.

به گفته دولت پاکستان، افرادی که فاقد اسناد قانونی اقامت هستند، باید به‌طور منظم و قانونی به کشور خود بازگردند. اسلام‌آباد تأکید کرده است که این اقدام در برابر پناهجویان افغانستان نیست، بلکه بخشی از طرح ثبت و اداره شهروندان خارجی بدون مدرک است و تلاش می‌شود این روند به‌شکل انسانی انجام گیرد.