خاور میانه

پس از مرگ یک سرباز اسرائيلی بیش از ۱۰۰ تن در حمله‌های این کشور در غزه کشته شدند

عکس از خانم فلسطینی آواره. آرشیف

اسرائيل با تلافی‌جویی در قبال مرگ یک سربازش در غزه، بخش‌هایی از غزه را بمباران کرد که به گفته مقام‌های بهداشتی غزه منجر به کشته‌شدن ۱۰۴ تن شده است.

اما این کشور روز چهارشنبه اعلام کرد که همچنان به آتش‌بس مورد حمایت امریکا در غزه متعهد است.

بر بنیاد گزارش رویترز، حتی با این‌که ارتش تأیید کرد که همچنان قصد دارد آتش‌بس را در منطقه محصور فلسطینی حفظ کند، اعلام کرد که حمله هوایی دیگری را در شمال غزه انجام داده که در آن گفته می‌شود «انبار سلاح» هدف بوده است. پزشکان گفتند که در آن حمله دو تن کشته شدند.

کشته‌شدن یک سرباز اسرائیلی در غزه در روز سه‌شنبه، بدترین تشدید تنش را از زمان اجرای آتش‌بس با میانجیگری دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، در ۱۰ اکتوبر پس از دو سال جنگ ناشی از حمله‌های مرگبار حماس به اسرائیل، در آن‌جا ایجاد کرده است.

اسرائیل می‌گوید که این سرباز در حمله افراد مسلح به منطقه‌ای در داخل «خط زرد» که نیروهایش تحت آتش‌بس از آن‌جا عقب‌نشینی کردند، کشته شده است. حماس این اتهام را رد کرده است.

اسرائیل حمله روز چهارشنبه را یک حمله هدف‌مند در نزدیکی بیت لاهیا در شمال نوار غزه توصیف کرد؛ جایی که به گفته این کشور سلاح انبار شده بود.

این کشور اعلام کرد که به رعایت توافق آتش‌بس ادامه خواهد داد و در عین حال به هرگونه نقض آن قاطعانه پاسخ می‌دهد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز چهارشنبه در بازدید از یک مرکز نظامی در جنوب اسرائیل که نیروهای امریکایی بر آتش‌بس نظارت دارند، گفت: «ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که هدفی که رئیس جمهور ترمپ و ما بر سر آن توافق کردیم، یعنی خلع سلاح حماس و غیرنظامی کردن غزه، در نهایت محقق شود.»

بر اساس بیانیه‌ای که دفتر نتانیاهو منتشر کرد، او گفت: «در این‌جا تلاش واقعی برای همکاری وجود دارد و امنیت به دست خودمان حفظ می‌شود.»